Екоминистърът сезира прокуратурата за престъпление към околната среда заради кораба
Недопустимо е да има плавателен съд с товар с карбамид в насипно състояние в страна-членка на ЕС, заяви Асен Личев
Основният риск за околната среда е преодолян, каза на извънреден брифинг екоминистърът Асен Личев по повод заседналия повече от десет дни турски кораб "Вера Су" край Яйлата. Той ще сезира прокуратурата за престъпление спрямо околната среда.
Корабът "Вера Су"
- Подготвят нова операция за прехвърлянето на товара от кораба, този път с малки кранове
- Заради заседналия кораб транспортният министър уволни шефа на "Морска администрация"
- Кап. Богдан Богданов: Има огромен риск корабът „Vera Su“ да се пречупи
- Силен вятър блокира освобождаването на заседналия кораб край Камен бряг
Личев е разпоредил на РИОСВ ежедневен мониторинг на водите на Черно море в радиус от 1 км около кораба. Към момента пробите са в норма.
За мен е недопустимо страна-членка на ЕС да допусне кораб с карбамид, възмути се министърът. Той призна, че това нарушение на "Морска администрация" му е дало мотив да сезира прокуратурата.
"Не се допуска според европейското законодателство да се пренася карбамид в насипно състояние, а защо е така, ще отговарят пред прокуратурата", закани се той. И добави, че ако товарът е бил пакетиран, е нямало да възникне никакъв проблем.
Асен Личев подчерта, че дори по-голямата опасност за екосистемите е било да не изтече лекият дизел от резервоара на кораба, защото той е много токсичен за водните организми и екосистемите, но този риск е преодолян.
"На практика няма как при всякакви обстоятелства да бъде пробит резервоарът и да изтече опасното гориво лек дизел", гарантира с днешна дата министърът на околната среда и водите.
"Умрях от срам, когато видях крана", призна министърът, като описа, че съоръжението е абсолютно негодно за подобна операция и е без грайфер.
Асен Личев посочи, че е разпоредил прекратяване на акцията по прехвърляне на товара от кораба към друг плавателен съд, защото начинът е бил по-скоро пагубен. Според него трябва да се потърси помощ от съседни страни, а "Морска администрация" по най-бърз начин трябва да се реорганизира.
"Искам да декларирам, че органите на МОСВ влязоха в ролята си от първия момент и продължават всекидневно да следят състоянието на водите на Черно море и са в състояние да окажат съдействие на каквато и да е спасителна операция от министерството на транспорта", каза министърът.
"Оттук-нататък нашият приоритет ще бъде да не допуснем увреждане на околната среда", гарантира Личев.
"Администрацията, която заварихме като наследство в "Морска администрация", в частност и в МОСВ, показа, че тя притежава професионална, етична и морална нищета", обобщи Асен Личев.