Рискът за пречупване на заседналия кораб "Vera Su" е огромен, заяви пред "Труд" председателят на Българска морска камара (БМК) кап. Богдан Богданов след личен оглед на място.

"В момента България няма нито подготвени кадри, нито техника, за да реагира адекватно в случай на криза. От 2006 г. водим битка за възстановяване на нормалната дейност по търсене и спасяване и за морска стратегия, но погромът е факт", коментира кап. Богданов. Според него страната ни спешно се нуждае поне от модерен спасителен кораб. Последният - "Перун", бе продаден миналата година на търг за 274 800 лв., след като 12 г. от времето на Тройната коалиция стоя на котва.

Кап. Богданов даде за пример Плана за възстановяване и развитие, в който няма и дума за морския сектор. От БМК изпратили предложение с конкретни проекти до президента и до служебния премиер, но не са получили никакъв отговор.

"В случая с "Vera Su" е нужен сериозен анализ на причините, довели до засядането. Имаме една от най-добрите в света системи за контрол на корабния трафик и за мен е загадка защо с кораба не е била установена връзка, след като 2 часа той е плавал към брега, без да промени курса си", подчерта кап. Богданов. Около "Vera Su" отново има превишение на нормите за амониев азот в морската вода, съобщиха от Басейнова дирекция "Черноморски район".

Днес служебният транспортен министър Христо Алексиев обяви, че освободил директора на ИА "Морска администрация" кап. Живко Петров заради създалата се ситуация. Вълнението е около 3-4 бала и се затруднява укрепването на кораба, работи се по 5 сценария и е установен контакт с 3 компании, правят се сценарии за изнасяне на опасния товар с хеликоптери. По думите на Алексиев, нямало забавяне, а съобразяване с нормативните актове.

МОСВ: 4 пъти над нормата е превишаването по показателя азот амониев във водата край Камен бряг

Басейнова Дирекция "Черноморски район" (БДЧР) анализира резултатите от изпитване от водната проба, взета на 28 септември след дейностите по претоварване, при които част от товара на кораба попадна във водите на Черно море.

Резултатите показват превишаване по показателя азот амониев 4 пъти над съответната норма (за сравнение резултатът от 27 септември, преди претоварването показа превишаване 2,5 пъти над нормата), съобщават от МОСВ.

Към момента експерти на БДЧР и РЛ - Варна са на място за следваща проверка и пробонабиране от морските води в близост до авариралия кораб.

БДЧР продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в района на кораба и има готовност за съдействие с цел при последващи действия да не се допусне увеличаване на съдържанието на азотосъдържащи съединения в морската среда.