Подготвя се втора операция за прехвърляне на товара от заседналия кораб край Яйлата. Този път с помощта на малки баржи и малки кранове. Операцията ще започне само когато времето се успокои. Това каза за БНТ капитан Живко Петров - директор на "Морска администрация".
Ще се прави обследване на здравината на кораба. Изтеглянето на заседналия кораб край Камен бряг е временно спряна заради лошото време.
Корабособственикът и морската ни администрация са в преговори с Румъния и Турция за баржа, но към момента няма свободна.
Късно снощи беше направена подготовка за укрепване на кораба с четиритонни котви - собственост на военноморските ни сили, за да се избегнат още щети по корпуса.
Операцията по изтеглянето на заседналия кораб край Камен бряг е временно спряна заради лошото време.
Вече девети ден товарният кораб, заседнал край Камен бряг застрашава да предизвика екокатастрофа в района.
Опитът товарът да бъде прехвърлен на друг кораб завърши с неуспех, защото част от опасния товар се разсипа в морето.
По информация на bTV деветчленният екипаж на кораба е в добро здравословно състояние.
През последните дни учените от Института по океанология във Варна също следят с тревога случващото се край Камен бряг.
"При попадането на карбамид във водата, тя бързо хидролизира и отделя амоняк, който се усвоява от морските организми, преминава в органична форма, а след това и в по-окислени форми. Отделят се доста токсини, което може да доведе до силно намаляване и дори пълно изчерпване на кислорода във водата", каза химикът Антон Кръстев.
"При попадането на тези вещества директно във водата, те ще увредят хрилете на рибите и ще изгорят тяхната дихателна система", добави ихтиологът Радослава Бекова.
Според водолаза Михаил Заимов, говорил пред NOVA, ако азотните торове се изсипят в морето, ще унищожат всичко.
По думите на Заимов директорът на "Морска администрация" капитан Живко Петров ще понесе вината, въпреки че не е виновен.
'Просто няма ресурс. Виновни са всички министри, които не са обръщали внимание през последните години", каза водолазът и добави, че вината за ситуацията е политическа:
"Големият гаф е, че не мислим за кого гласуваме. Вината е основно политическа и тя е кумулативна от последните 30 години. Ние сме морска държава и имаме задължения. Имаме нужда от политика за морско спасяване".
"Нека мислим за бъдещето. Искам заместник-министър морски човек, който да знае какво е морско спасяване.Трябва да се изгради спасителен отряд. Да има камери, хеликоптери", апелира Михаил Заимов.
Той прогнозира, че е много възможно корабът да се разбие в скалите, да се счупи на две или да се преобърне, а за разговорите с Нидерландия коментира, че е "пълна глупост", защото "един кораб оттам пътува 10 дни".