Правят експертизи на пътя край Телиш като тези, изискани след катастрофата в Своге
Според експерти има какво да се желае по отношение на пътните знаци, изяснява се и защо повечето произшествия там са с товарни автомобили с полуремаркета
Екип от следователи от Национална следствена служба направи нов оглед на мястото на тежката катастрофа на пътя Телиш - Радомирци, където в началото на седмицата загина 12-годишната Сияна.
На място отидоха и експерти, които извършиха следствен експеримент. Той трябва да установи всички обстоятелства около пътното произшествие. "Изследвали сме всички обстоятелства касаещи, както моторното превозно средство, така и пътната настилка на конкретния участък", обясни началникът на отдел "Криминален" в НСлС Иво Иванов.
Разследващите не коментираха състоянието на пътната настилка преди да бъдат готови експертизите по случая. Те ще са подобни на тези, които бяха направени след катастрофата в Искърското дефиле край Своге. Ще бъде назначена автотехническа експертиза, както и такава на асфалтовото покритие. Освен това ще се извади т. нар. "ядка" от пътното платно.
"Извършихме много обстоен оглед на геометрията на пътя, имало е много произшествия тук. Въпросът е защо. Повечето от произшествията са с товарни автомобили с полуремаркета, подобни на този инцидент от март. Ние трябва да отговорим защо и как възникват тези произшествия", каза експертът проф. Станимир Карапетков.
В момента коефициентът на сцепление е един от важните параметри, но не е единственият, обясниха експертите. "В закона няма точно определение какъв трябва да бъде коефициентът на сцеплението като параметър. Но ние знаем европейските норми и се придържаме към тях. Освен това знаем кога един асфалт е едрозърнест или дребно зърнест, състояние, суха или мокра настилка и какви параметри трябва да бъде този коефициент на сцепление. Освен това тук мерихме и много точно геометрията на пътя и най-вече наклоните - надлъжен и напречен, които според нас имат отношение за произшествието. Измерихме и вида на настилката", обясни още експертът проф. Станимир Карапетков.
Автотехническата експертиза ще бъде изготвена последна - след съдебномедицинските експертизи, след резултата от структурата на асфалта от ядките, които ще вземат експертите и свидетелските показания по случая. Експертите ще вземат предвид състоянието на пътя. Проф. Карапетков допълни:
"Точно това ние фиксирахме - състоянието на кръпките - техният вид и размери, очевидно те имат значение за напречната устойчивост на превозните средства, особено товарни автомобили с полуремарке. Различният вид асфалт има отрицателно отношение за към устойчивостта на автомобила".
Към момента е рано разследващите да определят водеща версия по разследването. Те ще разгледат и подадените сигнали в АПИ от граждани във връзка с въпросния участък.
Експертът изтъкна също, че само пътните знаци не са достатъчни, за да бъде обезопасен въпросният участък. Има какво да се желае по отношение на пътните знаци, но само те не биха подобрили безопасността на този участък", заяви проф. Карапетков.
По-рано днес следователи влязоха и в сградата на Областно пътно управление в Плевен, което отговаря за поддръжката за фаталния пътен участък.
В Областното пътно управление се извършват претърсвания и се изземва документация, свързана с поддръжката на пътния участък между Луковит и Телиш, извършването на ремонти в този участък, както и всички сигнали и предписания, които са подавани както от шофьори и граждани, така и от кметове на населени места в района и органите на "Пътна полиция" в МВР, съобщи БНТ.