Тежките наследени проблеми, които имаме, не трябва да търсят виновник, a трябва да намерят решение. И това решение трябва да започне незабавно - това заяви министър-председателят Росен Желязков в началото на свиканото от него съвещание на тема борбата срещу войната по пътищата. След края на заседанието премиерът и министрите обявиха, че правителството ще разгледа доклад с 37 комплексни мерки за повишаване безопасността на пътя

В срещата в Министерския съвет участваха министри, представители на ресорни ведомства и на неправителствения сектор.

Сред тях бяха министърът на правосъдието Георги Георгиев, министърът на вътрешните работи Даниел Митов, министърът на финансите Теменужка Петкова, министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, председателят на Управителния съвет на Агенцията "Пътна инфраструктура" Йордан Вълчев, Малина Крумова, председател на Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", както и близки на загинали при пътнотранспортни произшествия.

Премиерът отбеляза, че още в първите дни от мандата на настоящото правителство контролът върху движението по пътищата беше поставен като основен приоритет - не само в контекста на членството на България в Шенген, но и като едно начало на реална контролна дейност и използване на изградената инфраструктура на тол системата за осъществяването ѝ.

На днешната среща са обсъдени дейностите по осигуряване на пътната безопасност в организационен, инвестиционен и контролен аспект, акцент бе поставен и върху критичните участъци от пътната мрежа на страната, както и мерки за допълнителен мониторинг.

Премиерът Желязков заяви след срещата, че "това правителство няма да носи отговорност за действията и бездействията на предходни правителства". "Ние ще поемем ясна политическа отговорност за действията, които ще бъдат представени на обществеността и ще бъдат ангажирани с отговорни лица, срокове и средства за контрол върху разходването на публичните финанси", категоричен беше премиерът. 

Снимка: БТА

"На съвещание на Министерския съвет утре ще бъде разгледан доклад на междуведомствената работна група за идентифициране на участъци, мерки, отговорни лица и ресурси, които следва да бъдат ясна интервенция от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по поддържането и осигуряването на пътната безопасност с всички мерки за това и то в рамките на следващите няколко месеца, каза още премиерът. 

По думите му тези участъци ще бъдат разгледани и всеки министър ще поеме персонална отговорност за тях, а после ще бъдат качени в публичното пространство, за да бъде упражняван граждански контрол, заяви Желязков.

"От днес се слага край на информационната феодализация на отделните ведомства", допълни той. Системата на Националната агенция за приходите (НАП), митниците, "Гранична полиция", Тол-управлението и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще са единни, за да се споделя информация и това да не е информация само на едно или друго ведомство.

"Това съвещание бе като реакция на трагичния инцидент и усещането в обществото, че има много нерешени проблеми, които са свързани с пътната безопасност", посочи още премиерът. 

"Ние ще използваме сключените договори за поддържането на инфраструктурата, по които от тяхното сключване през 2022 г. не е предприемано почти нищо. Ще посочим срока, обектите и няма да пестим ресурси. От гражданския сектор пък ще следят изпълнението и ще посочват предимствата и недостатъците. Това ще бъде една значителна, но важна инвестиция в осигуряването на пътната безопасност, каза още премиерът, като заяви, че ще бъдат предприети организационни и контролни дейности.

До средата на годината ще бъде въведен контрол на скоростта на база на работата на видеонаблюдението от тол системата. В момента имам ясни разчети за срока и ясни министри, които са ангажирани с този процес. Държавата има два основни приоритета - осигуряване на стабилни публични финанси - от транзитния трафик, по-добрата събираемост, обясни още Желязков.

"Нашата цел еврозоната не е просто цел, а въвеждането на еврото е начин да се изсветли икономиката и начин да излязат на светло всички недекларирани ресурси, които се изчисляват на десетки милиарди, каза още Желязков.

Георги Георгиев 

Георги Георгиев, който беше председател на СОС преди да поеме правосъдното министерство, заяви, че могат да се използват и общинските камери. По думите му "първата трагедия на родителите е загубата на децата им, а втората - срещата им с бавното правосъдие". По думите му този проблем ще се реши с обявения за обществено обсъждане законопроект. 

Георгиев обясни, че със законодателните промени се предприемат решителни мерки за затягане на контрола по отношение на вещите лица, чиито експертизи, по думите му, имат определящо решение за изхода на делото. Министърът каза, че с приемането на промените съдиите ще могат по-лесно да разпитват вещи лица, чрез видеоконферентна връзка, за да могат да поемат повече ангажименти. Също така се въвеждат изпити и задължително обучение на вещите лица.

Министърът на правосъдието отбеляза, че вече се разглежда законопроектът за камерите, така че да могат хилядите общински камери в страната да могат да се използват за санкциониране на нарушителите.

Гроздан Караджов

Нашата цел е да се постигне 20% намаление на загиналите и 20% намаление на травматизма по пътищата, каза министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов след края на заседанието. В момента нямаме орган, който да разследва тежките автотранспортни произшествия, имаме независим борд, който разследва такива престъпления в железопътния, авиационния и морския транспорт, но за автотранспорта няма. Предвиждаме чрез законодателни промени това да стане факт, каза още Караджов.

Снимка: БТА

Той очерта част от 37-те мерки, които ще бъдат представени на утрешното заседание на кабинета. Те са част от изводите от работата на междуведомствена комисия по темата. Сред тях са едновременно установяване, наказване и връчване на наказателните постановления на нарушителите, с което ще се избегне тяхното търсене и опасността те да се укриват и да се чувстват ненаказани.

Повишаване на контрола при превоза на деца и ученици, където ще бъдат въведени задължителни технически пособия, които да не допускат стартирането на двигателя, ако водачът е употребил алкохол или наркотици е записано още в доклада. Тези пособия едновременно ще разпознават лицето на водача и ще правят тест за алкохол и наркотици, обясни министър Караджов.

Ще направим използването на всички автоматизирани системи за наблюдение и измерване на общините, на МВР и останалите държавни и общински институции възможни, на база на техните данни да се издават наказателни постановления и те да се връчват, допълни транспортният министър.

В по-далечно бъдеще, когато се издадат новите лични документи, това връчване ще може да става електронно, което се надяваме да увеличи дисциплината по пътищата, каза още Гроздан Караджов.

Предвижда се по-ясното насочване на средства от Фонда за безопасност на движението по пътищата да отива както към общините, така и към централната администрация, но единствено и само за повишаване на безопасността на движението по пътищата, допълни той.