Евродепутатът от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов се увери от първо лице, че модернизацията на БДЖ у нас "върви със скоростта на влаковете", тоест "изключително бавно". И ако в Европа железопътният транспорт се смята за транспортът на бъдещето, защото е бърз, удобен и най-екологичен, в България все още се намираме в миналото. Изводите си той направи след експеримент в разгара на горещините миналата седмица, включващ пътуване с влак от София до Пловдив, което отнело два часа и половина. 

"Да се качиш на български влак днес е като да влезеш в машина на времето - почти нищо не се е променило за 20 години, а наличните подобрения не се виждат с просто око", разказва във Facebook Витанов, който като ученик и студент редовно използвал този вид транспорт. 

Освен това, че пътуването от София до Пловдив отнема от два и половина до три часа (за сравнение скоростните влакове във Франция, Италия, Белгия изминават стотици километри за минути, докато "бързите" влакове се движат със средна скорост не повече от 50-60 км в час), евродепутатът констатира и че купетата не са климатизирани (при 36 градуса навън, вътре е било 35), а прозорците, дори и в първа класа, не се отварят. От сравнително нововъведените контакти открил само един работещ в рамките на цялото пътуване до Пловдив и обратно до София.

"Тоалетните са в отчайващо състояние, а течаща вода липсва. Седалките са прашни и не особено чисти", установява още Витанов. 

Според него единственото, което компенсира неудобствата, е възможността да се насладиш на гледката през прозореца и да се раздвижиш свободно, както и ниската цена на билетите. 

"Няма по-евтин начин човек да стигне от София до Пловдив. Двупосочният билет струва само 14.65 лева, докато автобусният излиза почти двойно, а с автомобил горивото би струвало поне 50-60 лв. За сравнение - билетите за скоростните влакове в Европа понякога достигат цената на самолетните. Тук всеки може да си позволи пътуване с влак. За съжаление за много хора, то е и единственото достъпно. Който разполага с кола обаче, рядко се качва на влака". 

На европейско ниво целта е хората все повече да избират железопътния транспорт, тъй като е най-екологичен. Промотирането му е част от плана до 2050 г. Европа да намали до нула вредните емисии и да се превърне в първия въглеродонеутрален континент. Затова и пътуването с влак се насърчава, финансират се проекти, развива се европейската железопътна мрежа. По тези въпроси Витанов работи като координатор в Комисията по транспорт на ЕП.

Той отбелязва със съжаление, че средната възраст на подвижния железопътен състав за пътници и товари на БДЖ все още е над 30 години. От средствата, които ЕС ни е отпуснал за програмния период 2014-2020 г., за седем години целево са усвоени едва 17%.

Същевременно държавата стимулира повече използването на личния или на автобусния, а не толкова железопътния превоз. Отливът на пътници вкарва държавната железница в омагьосан кръг - малко пътници, малко приходи, малко средства за поддръжка, лошо качество на услугата. Това води до липса на инвестиции, лошо състояние на цялостната инфраструктура и недоволни пътници, които използват услугите на БДЖ само в краен случай, заключава Витанов. 

И добавя, че ако искаме да сме в крак с времето, с процесите на декарбонизация и електрификация, които текат в транспортния сектор в Европа, са нужни инвестиции именно в ж.п. транспорта. Според него по-бързата скорост и по-качествената услуга биха мотивирали хората да се придвижват с влак, от което биха спечелили и БДЖ, и държавата, и околната среда и, разбира се, пътниците. 

"Когато китайците разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 6 часа и половина, били истински впечатлени от размерите на България. Този виц не е съвсем далеч от истината - влакът между Πeĸин и Шанхай се движи със cĸopocт от 350 ĸм/ч бeз мaшиниcт и би стигнал от София до Видин за по-малко от час. На българските железници обаче им трябват цели 5 часа, за да изминат 200-те километра между двата града.", отбелязва още евродепутатът в своята публикация във Facebook.