Локомотивите на БДЖ, които пламнаха по време на път през първите дни на новата година, са на по 40 години и никога не са ремонтирани. Те обаче са минали технически прегледи. Затова сега се налага да проверяват и служителите, извършили тези прегледи. Това обясни пред БНТ директорът на националния жп превозвач Атанас Атанасов.

На Йордановден локомотивът на бързия влак Варна-София се запали в района на жп гара Мездра, след като само два дни по-рано в района на гара Пордим запушиха силови кабели във втория двигател на локомотива на пътническа композиция по същото направление. И при двата инцидента нямаше пострадали пътници.

Поддръжката на стари локомотиви е трудна, защото е скъпа, липсват части, както и специалисти. В случая със запалените локомотиви от миналата седмица обаче дори не се е стигнало до ремонт. Как са минали техническия преглед все още е загадка и за ръководството на БДЖ.

"На база тези тенденции ще бъде обърнато внимание на персонала, който обслужва тази част на локомотивите и съответно ще намерим начин да подобрим самото извършване на този преглед, за да не се допускат подобни инциденти, това не е казано, че в това състояние, което са локомотивите, ще бъде избегнато на 100 процента", допълни Атанас Атанасов.

В момента от 121 локомотива 15 са реновирани и 15 нови. Надеждата за подобряване на услугата е в проекта за модернизация на подвижния състав от "Плана за възстановяване" на стойност 1.7 млрд. лв. Проектът обаче се бави и новите локомотиви ще бъдат доставени в средата на 2024 г. За да е по-лесна поддръжката на локомотивите експертите съветват държавната железница да работи с максимум две фирми - производители на локомотиви.

"Това е проблемът и в железниците, доказано е, че ако имаш повече от два вида, ти си фалирал, защото трябва да имаш специалисти, а когато има един или два вида и частите са по-евтини и хората се обучават. Едно време хората бяха точно определени за тези локомотиви, имаше по-специализирано обучение", заяви Симеон Ананиев от клъстер "Зелен транспорт".

Липсата на кадри също е проблем заради ниското заплащане. Средната заплата е 1100 лв. Все пак в момента БДЖ е на печалба - бюджетът е около 240 милиона лева. При товарните превози ситуацията е различна - услуги вече се изпълняват и от 16 частни фирми. Догодина такива ще могат и да участват в конкурс и за пътническите превози.

"Като фирмата, която спечели, както в автомобилните превози, ще трябва да осигури съответния вид поддържани локомотиви да дава услугата, от която има нужда обществото", заяви Симеон Ананиев от клъстер "Зелен транспорт".

В момента билет за влака можете да си купите от гише или от сайта на БДЖ, за да влязат в крак с модерните технологии обаче от Министерството на транспорта искат да разработят и мобилно приложение за продаване на билети.

Обществена поръчка за мобилно приложение ще бъде обявена в следващите месеци, тя ще включва и устройства за валидиране.