Основните проблеми в "Българските държавни железници" (БДЖ) са три - крайно остарелият подвижен състав, недобрата поддръжка и забелязващата се липса на квалифицирани кадри. Това отчете служебният вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, който участва в изслушване пред депутатите от ресорната парламентарна комисия.

По думите му, проблемите в националния жп превозвач са много и те са наслагвани през годините.

Министърът посочи, че заради ниското заплащане в сектора вече трудно се привличат необходимите специалисти за работа.

"Условията на труд, за мен, бяха скандални. Помещенията за почивка бяха в безобразно състояние", каза още Алексиев.

Повод за изслушването на министъра на транспорта, проведено заедно с други представители на транспортното министерство, Държавното предприятие "Железопътна инфраструктура" и БДЖ, бяха скорошните инциденти с подвижен железопътен състав и предприетите мерки за предотвратяването им.

На Йордановден локомотивът на бързия влак Варна-София се запали в района на жп гара Мездра, след като само два дни по-рано в района на гара Пордим запушиха силови кабели във втория двигател на локомотива на пътническа композиция по същото направление. И при двата инцидента нямаше пострадали пътници.

Пред депутатите от комисията заместник-министърът на транспорта Красимир Папукчийски изнесе данни, от които стана известно, че за последната година и половина има общо 28 случая на запалвания на подвижен състав.

Тенденцията за тези събитие се увеличава, смята Папукчийски. Той допълни, че инциденти се случват както с пътнически, така и с товарни влакове.

"Ние сме тези, които трябва да вземем спешни неотложни мерки", отбеляза по време на дискусията председателят на Комисията по транспорт и депутат от "БСП за България" Георги Свиленски.

По-рано днес стана ясно, че в момента само 30 от общо 121 локомотива на БДЖ са добро състояние - 15 са реновирани и 15 нови. Надеждата за подобряване на услугата е в проекта за модернизация на подвижния състав от "Плана за възстановяване" на стойност 1.7 млрд. лв. Проектът обаче се бави и новите локомотиви ще бъдат доставени в средата на 2024 г.