Големият град. Отвън мечтаем да се гмурнем в него - високи заплати, лъскави сгради, метро, бързи коли, широки булеварди, паркове, развлечения. Отвътре ни мори динамиката - чистотата на въздуха, проблеми с паркирането, трафик, задръствания, шум. Истинска лудница. Колкото повече хора - толкова повече възможности. Но и повече проблеми. Милион и половина живеят в столичния град. И броят им нараства всеки месец, може би всяка седмица дори. И всеки, намерил възможности за работа и развитие тук, става част от потребителите на цялата инфрастртуктура, транспорт, чистота, детски градини, паркоместа, училища, общински болници ... всички ресурси, които един столичен град предоставя на своите обитатели.
Животът в големия град е свързан с постоянно нарастващи очаквания и нужди на неговите жители. Управлението му - с непрекъснато развитие и решаване на купища проблеми от всякакво естество.
Промени ли се нещо в София през последните 10 години? Ето 7 проблема, които са решени, и за които можем простичко да кажем, че днес е по-добре от вчера. Вярно е, че добрите новини за мнозина са просто част от пейзажа и влизат в графата "столичната управа просто си върши работата". И така да е. След като сме винаги готови да посочим проблемите, защо понякога да не кажем и добра дума за намерените решения.
Чистотата
Помните ли лятото на 2009 в София? Боклуците, които преливаха от всеки ъгъл, миризмите, бездомните кучета, които разнасяха отпадъци от неизпразнените контейнери. Градът беше задушен от балите, които по спешност трябваше да се махнат от площадките в Суходол.
Кризата с боклука в София е вече далечен спомен и раздел в снимковия архив на вестниците. Днес сметта на града са почиства редовно, дори сметосъбирането е разделно. И докато през 2009 г. всички отпадъци на София се депонираха в сметища, сега - през 2019-а, 85% от тях се оползотворяват в инсталациите на завода за преработка на боклук. За справка - само от автоматизираното им разделяне резултатът е около 2 тона алуминий на ден, предимно от кен опаковки и дезодоранти.
12 януари, 2005 г. - София тъне в боклуци в разгара на кризата със сметоизвозването. Показателите на ред елементи във въздуха се оказват силно завишени: на стронций - 112 пъти, на ванадий - 46, на арсен - 13 пъти, на окисляемостта - 52 пъти.
Зелена София
С 65 000 дървета е по-зелена София днес, в сравнение с 2009-а. Това се равнява на поне 200 000 кв м нова гора, засадена по улиците на столичния град. И някак си всички виждаме, че броят на колите се увеличава и трафикът нараства. Но зелената част на нашия град също расте - към общинските земи са присъединени допълнително над 1 млн. кв.м нови гори. Облагородени са общо 29 парка и градини, сред които Южен парк, Герена, паркът в Студентски град, Борисовата градина, Докторската градина, градина Баня Лозенец. За първи път от десетилетия София има и напълно нов парк - парк Възраждане в Зона Б5. За тези, които не знаят - в момента се изгражда и първия в столицата голям аквапарк.
Бездомните кучета
Изключително чувствителна тема е и намаляването на броя на бездомните кучета. През 2009 г. те бяха повече от 12 000. Въпреки многото гласове за насилствено умъртвяване на животните по инициатива на кмета Фандъкова, с изграждането на два нови големи приюта и в съвместна работа с европейски екоорганизации, броят на безстопанствените кучета намаля на малко над 3000 в момента, без да се прибягва към нехуманни мерки. В София вече се развиват и програми са осиновяване, които работят усилено в ромските махали и селата с дворните кучета.
Март 2005 г. - Обичайна по това време гледка в центъра на града - глутница кучета преследват каруца
Снимка: "Булфото"Градският транспорт
Помните ли вечно наклонените стари Икаруси с висящи от вратите хора и как пътуването в града се превръщаше в изпитание на волята? А безкрайното чакане по спирки с взиране в далечината, без да знаем кога и дали въобще ще пристине транспорт? През 2009 г. средната възраст на автобусите в София е над 20 години, като по улиците се движат и пуфтящи машини от времето на Пражката пролет.
Модернизацията на градския транспорт започва на високи обороти през 2013 г. Оттогава до момента са обновени около 90% от возилата, като всички новозакупени автобуси са ЕВРО6 стандарт. Днес средната възраст на парка е 6 г. София вече е част от новата тенденция в големите градове по света. В столицата вече се движат първите 20 електробуса, а 15 са в процес на доставка. Планира се купуването и на още.
Метрото
С бързо темпо върви и развитието под земята. Докато през 2009 г. общата дължина на метрото беше 9 км, днес тя е 40, а след довършването на третата линия през 2020-а ще бъде 52 км. Днес всеки ден го ползват около половин милиона граждани, а пътуването от "Младост" до "Обеля" отнема по-малко от 30 минути. Освен че има оценка за реализирането на най-чистото метро в Европа, с него София спестява огромни количества вредни емисии.
Освен че има оценка за реализирането на най-чистото метро в Европа, с него София спестява огромни количества вредни емисии.
Бърза София
Ако преди години кръстовищата на няколко етажа бяха по-близо до фикцията, днес те са реалност и важна част от ежедневния маршрут на столичани. Най-показателни са пътните възли на Семинарията, Телевизионната кула, Лъвов мост и кръстовищата на бул. "Aкад. Иван Гешов" с ул. "Св. Георги Софийски" край ВМА и на бул. "Андрей Сахаров" с бул "Андрей Ляпчев" в "Младост".
Новата инфраструктира върви и с реновиране на вече съществуващата. Почти няма основен булевард, който да не е минал през основен ремонт - мостовете на "Цариградско шосе", бул "България", "Владимир Вазов", "Черни връх", "Александър Малинов", "Васил Левски", "Никола Мушанов" и кръстовището пред Софийския университет са най-видната част от примерите, а в последните години започват и инвестиции в по-малките основни квартални улици.
Обновеното лице на София личи и в проектите, за които повишеният през последните години критерий предизвика публични полемики. Пример за това е емблематичната улица "Граф Игнатиев". Достатъчно е да си спомним разпръснатите по нея сергии, потрошените паважи и амортизирани релси, за да видим разликата с крайния резултат, постигнат днес.
Гостоприемна София
Турист е всеки пренощувал в хотел гост на дадена дестинация, смятат от Световната организация в сектора. В последните 10 години София се превърна в атрактивна туристическа дестинация. Повече от двоен е ръстът на пренощувалите в София чужденци от 2010 до 2018 г., почти двойно повече българи годишно също посещават столичния град за същия период. Очаква се общият брой туристи в столицата да надхвърли 1,5 милиона души за 2019 г. - толкова, колкото са и жителите на столицата. Много повече са посетителите на града, които не са пренощували в него, а са направили дневни екскурзии.
В заключение - няма град без проблеми. И колкото е по-голям градът, толкова повече и по-мащабни за решаване са проблемите. Парижани се оплакват от трафика, в Рим недоволстват от чистотата на града, в Берлин наскоро имаше напрежение заради редовните закъснения в градския транспорт. За проблемите на София четем ежедневно. Но ако направим кратка пауза в устрема си всичко да критикуваме и погледнем за минута назад във времето, ще видим и пътя, който е извървян.
НАЙ
Свалиха Росен Желязков от председателския пост, ГЕРБ предупреди ПП-ДБ за последици
Борисов: Поздравявам новата сглобка, ще се изредят още 5-6 служебни правителства
Фолк певицата Дебора, хваната да шофира с близо 3 промила: Бавно разграждам алкохола
10-километрова колона от тирове блокира "Дунав мост 2" (видео)
Родителите на Амая, която не дочака новото си сърчице, дариха събраните пари за други деца
Свалиха Росен Желязков от председателския пост, ГЕРБ предупреди ПП-ДБ за последици
"Ню Йорк Таймс": Защо този малък украински град на върха на хълм е следващата голяма цел на Русия
Борисов: Поздравявам новата сглобка, ще се изредят още 5-6 служебни правителства
Петков: Желязков изпълняваше повелята на Пеевски и Борисов, отправихме им ясно съобщение
Денков: Защо не видяхме снимките на Калин Стоянов със Стефан Димитров? Да обвинят пудела