За влизането в Шенген: Близо 40 самолета от Румъния кацнаха на летището в Балчик (снимки)
Инициативата има за цел да демонстрира улеснената процедура по приемане на международни полети, както и да заздрави двустранните отношения между представителите на авиационната общност
Десетки самолети от Румъния днес кацнаха на летище Балчик за отбелязването на влизането на двете държави в Шенген по въздух и вода, предадоха БНР и БТА.
Вижте снимки ТУК>>
Това е първата подобна проява на територията на България. Събитието е под наслов "Schengen check" и се организира съвместно от ръководствата на българското летище и това в град Тузла в Румъния.
Инициативата има за цел да демонстрира улеснената процедура по приемане на международни полети, както и да заздрави двустранните отношения между представителите на авиационната общност на България и Румъния. На летище Балчик се очаква да кацнат между 20 и 30 самолета.
Заради символичното отбелязване на приемането на двете държави в Шенген по въздух и вода всички услуги, предоставяни от летище Балчик, днес ще бъдат безплатни за пилотите на България и Румъния. На 27 април домакин на същата проява ще бъде летище Тузла.
Влизането на България в Шенгенското пространство дава шанс за развитие и на летището в Балчик, коментира за БТА Иван Димитриев, изпълнителен директор на Летище София, което от 2016 г. управлява крайморския аеропорт. Димитриев беше домакин на събитието Schengen check.
Никога за един ден толкова самолети не са кацали в Балчик, посочи Димитриев. По думите му вместо първоначално планираните 20 машини, се очаква да пристигнат близо 40. Разположението на летището в Балчик е феноменално, близо до туристически комплекси и обекти, до голф игрища, каза още Димитриев. По думите му портът поема самолети до 5700 килограма излетна маса - т.нар. малка авиация. За хеликоптерите е допустимо да бъдат и по-тежки.
Летището се използва като военен и цивилен обект от 1996 г., припомни Димитриев. Той подчерта, че военните са с приоритет, когато изпълняват задачи, се въвежда друг режим и всички любители пилоти се съобразяват с това.
Аеропортът има нужда от инвестиции не толкова в летателното поле, колкото в прилежащата инфраструктура, допълни Димитриев. По думите му са нужни модерни халета за подслон на самолетите, тъй като настоящото е строено през 40-те години на миналия век. Пистата също е добре да бъде от нов тип, макар че в момента с нея няма никакви проблеми, каза още Димитриев.
Изпълнителният директор на "Албена" АД Красимир Станев посочи, че летището в Балчик е държавно богатство и задължително трябва да се развие, като се запази двойното му предназначение. Като цивилен аеропортът може да се ползва за бизнес полети, от всички форми на малката авиация, за обучение на пилоти, безмоторно летене, парашутизъм, каза Станев. Той подчерта, че въздушните спортове стават все по-търсени, а летището предлага прекрасни условия за тях, тъй като е в слънчев район и извън големия трафик на Централна и Западна Европа. Освен това наблизо има прекрасна инфраструктура - от румънската граница до "Златни пясъци" има поне 200 хотела, яхтено пристанище, три голф игрища, много исторически и културни забележителности, коментира Станев.
Янко Стоименов, член на Управителния съвет на асоциацията на българските пилоти и собственици на самолети допълни, че сега пред летището в Балчик се отваря възможност от едва преживяващо да се превърне в посещавано от авиация с общо предназначение и нещата рязко да се променят. Днешният ден е само началото, допълни Стоименов и подчерта, че това става факт благодарение и на добрата политическа воля от двете страни на Дунав. Той каза още, че след влизането ни в Шенген по въздух и вода е изпълнявал полети до държави от това пространство. Нещата са много по-лесни и по-добри, ако щете дори и само за самочувствието ни, обобщи Стоименов.