"Взехме единодушно решение като екипаж да спрем работа. Всеки от моряците на борда иска да се прибере у дома. На кораба работят само капитанът и главният инженер. Искаме компанията собственик да заплати за изработените възнаграждения, което е наше право". Това заявява моряк от екипажа на затъналия край Камен Бряг кораб "Vera Su" пред БНТ.

Според него моряците на плавателния съд не са получавали заплати, а собственикът им дължи общо 11 380 долара. Моряците настояват сумата да бъде платена в брой.

"14 дни сме поставени в много трудна ситуация. Отслабваме психически. Всяка нощ заспиваме с мисълта, че може да загинем", обяснява още той.

Според моряците са проведени разговори с представители на компанията в Лондон и Варна, но без резултат. Екипажът твърди, че разполага със запис, на който са заплашвани:

"Заплашвани сме от мениджъра на екипажа. Разполагаме със запис на заплахите. Никой не ни помага. Работим здраво от първия ден, в който отплавахме. Въпреки всички наши усилия, не можем да получим заплатите си".

Междувременно по разпореждане на министъра на околната среда и водите Асен Личев от днес започва допълнителен площен мониторинг на морските води в района на заседналия кораб "Vera Su".

Мониторингът ще служи като база за сравнение за последствията върху околната среда при следващи спасителни действия. Планът е разработен съвместно с експерти от Института по океанология - БАН, съобщиха от министерството.

Пунктовете са избрани според отстоянието от кораба, посоката на преобладаващото течение и прогнозираната метеорологична обстановка през следващите 10 дни. Това ще позволи проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в случай на попадане на карбамид в морските води при повторно стартиране на дейностите по разтоварване на кораба.

Първото пробовземане днес е с кораб на Гранична полиция. Ще се вземат регулярни водни проби в 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба. Първата проба ще бъде последвана от ежеседмични моделирани изследвания на крайбрежните морски води през целия месец.

Паралелно с допълнителния площен мониторинг МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб, посочват от министерството.

А служебният транспортен министър Христо Алексиев проведе спешна среща с посолството на Турция

Христо Алексиев е поставил условие за стриктен контрол върху поетия ангажимент и задължение от страна на корабособственика за представяне на своевременен адекватен план в съответствие с българското и европейското законодателство. Министърът е подчертал, че българската държава продължава да управлява спасителната акция и е мобилизирала оборудване, включително и за евакуация на екипажа и към момента ситуацията е овладяна, но са необходими допълнителни спешни и адекватни мерки от страна на корабособственика.

Заместник-ръководителят Ерман Топчу е информира министър Алексиев, че корабособственикът вече е осигурил специализирана компания за спасяването на кораба и очаква писмено потвърждение от българската страна.

В отговор министър Алексиев е заявил, че българската държава ще даде потвърждение за ангажирането на такъв тип компания, но очаква да й бъде представен ясен план с конкретни стъпки за справяне със ситуацията. Министърът е настоял за стриктното изпълнение на плана и гаранциите за грижата за екипажа, които са от първостепенно значение за нашата страна.

"Уверен съм, че България и Турция ще покажат своето добро сътрудничество в разрешаването на този критичен въпрос", е отбелязал Алексиев.

Заместник-ръководителят Ерман Топчу е поел ангажимент, че посолството ще окаже необходимото съдействие и ще има активна роля в координацията на този въпрос.