Столичната община купува 500 нови трамваи, тролеи и автобуси за 1 милиард лева
Общински съветници от ГЕРБ-СДС нарекоха проекта за обновяване и модернизиране на градския транспорт "поредното обещание"
Проект за над 1 млрд. лева за модернизиране и обновяване на градския транспорт в София представиха кметът на Столичната община Васил Терзиев и представители от групата на "Продължаваме Промяната - Демократична България" и "Спаси София". Планират се 150 нови трамвая и 280 автобуса с нисък под, климатик, удобни салони и най-висок екологичен стандарт.
По думите на Терзиев развитието на градския транспорт в София е много важна тема, заради и днес представили проект за инвестиционно намерение, свързано с подготовката на парка. Градският транспорт на София е комплексна система, която обслужва 1,1 млн. души всеки ден, подчерта Терзиев.
Общинският съветник от групата на ПП-ДБ-СС Андрей Зографски обясни, че през последните години фокусът е бил в развитието на метрото, но сега той ще бъде насочен към сериозните проблеми с наземния транспорт - както по отношение на пътната инфраструктура, така и на возилата.
Генералната рамка е за повече от 1 млрд. лева, най-голямата част от средствата ще отидат в купуване на нови трамвай - 110 чисто нови, а 40 ще отидат за модернизация в чужбина. В рамките на тази програма 608 млн. лева ще отидат в модернизацията на трамваите, добави Зографски.
Предвидени са и 75 нови дуални тролейбуси, които ще се зареждат от контактна мрежа. Също така ще бъдат купени 60 нови електробуси и 200 нови автобуси. Искаме да върнем целия градски транспорт в общински ръце, заяви още общинският съветник.
Той обясни още, че част от средствата ще отидат и в подновяване на инфраструктурата и купуване на специализирана техника. По думите на Зографски част от трамваите, с които София разполага, са на 35 или повече от 50 години, а релсите, по които се движат, са с дупки по тях.
Зам.-кметът по финанси Иван Василев каза, че за този проект разчитат на подкрепата от общинските съветници, за да може да започнат да търсят различни източници на финансиране. Една от възможностите е чрез оперативни програми на Европейския съюз, отбеляза зам.-кметът. Като друг вариант, той посочи кредитно финансиране от международните банки.
Общинските съветници от групата на ГЕРБ-СДС обаче в доклада липсвала информация откъде ще дойдат парите.
Проектът за обновяване и модернизиране на градския транспорт в София е поредното обещание на кмета Васил Терзиев, за което няма пари, каза Антон Хекимян пред журналисти. Според него това е "поредната рекламна акция на кметът Васил Терзиев". Хекимян посочи още, че групата на ГЕРБ-СДС ще подкрепи доклада, защото по думите му "той е много хубав".
Общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС Прошко Прошков пък посочи, че планът е много амбициозен и се нуждае от широка подкрепа, но трябва да се разгледа внимателно и на предстоящото заседание на Столичния общински съвет утре, където да се представи. "Всички участвахме в доклада, но ПП-ДБ-СС сами излязоха и го обявиха, именно това води до разединението", каза Прошков.
Хекимян добави, че на Председателски съвет са говорили за общи действия и че това ще е доклад, който ще включи всички общински съветници и за който е необходимо да се обединят.