Разширението на метрото през столичния район "Слатина" е отрязано от Плана за възстановяване и устойчивост. Това стана ясно от съобщение на столичния кмет Йорданка Фандъкова във Фейсбук. Парите за Метрополитена са намалени със 143 милиона лева.

"Заложените 360 млн. лв. за разширенията през "Подуяне" и "Слатина" са намалени на 217 млн. лв. Редакцията на Плана предвижда строителство само на 3-те км до кв. "Левски" и изключва участъка през "Слатина" до бул. "Цариградско шосе". Категоричната ми позиция, която защитих пред премиера и министъра на финансите, е, че завършването на третата линия на софийското метро не може да бъде отложено и се очаква от стотици хиляди софиянци", коментира Фандъкова.

Тя уточни, че по темата за редактирания план и за намаляването на средствата за двата нови участъка на метрото е разговаряла през последните дни с премиера Кирил Петков и с вицепремиера Асен Василев. Въпреки това редактираният план предвижда строителство само на 3-те км до кв. "Левски" и изключва участъка през "Слатина" до бул. "Цариградско шосе", пояснява столичният кмет.

"Освен това отрязването на 143 млн. лв. от метрото е изключително рисково за реализацията на националния план, защото за разлика от всички останали проекти, метрото е напълно готово да стартира. Строителството на първия участък започва през март, а на втория през втората половина на годината. И двете разширения ще бъдат завършени до 2026 г., която е последната година за инвестиране на средствата от Плана. Пред мен г-н Петков и г-н Василев заявиха, че подкрепят строителството и на двата нови участъка. Те приеха тезата ми, че строителството на метрото в София не трябва да спира", уточнява още Фандъкова.

И допълва, че двамата управници са поели ангажимент да осигурят от държавния бюджет съфинансирането, което евентуално ще бъде намалено от предвиденото в Плана. "Очаквам Министерски съвет да гарантира това обещание със свое решение, за да бъдат сигурни столичани, че строителството, което започваме, ще бъде довършено. Общият размер на средствата, които са нужни за изграждането на 9-те нови километра, е 769 млн. лв. - от тях 53% почти 410 млн. лв. се осигуряват от бюджета на Столична община, а 360 млн. лв. са заложените в Плана", обобщава Йорданка Фандъкова.

Вместо 6-те километра метро за "Слатина", където от десетилетия транспортът не е добре уреден, парите са пренасочени към закупуване на едноетажни и двуетажни влакове за БДЖ, бордово оборудване за железниците, както и системи за диспечерска централизация на линия Русе-Каспичан и интермодален терминал-железница-шосе в Русе, съобщава Фандъкова. От Русе пък е и транспортният министър Николай Събев.