Болниците у нас си подбират пациентите според цената на клиничната пътека. В същото време електронните им системи не са свързани със Спешна помощ, чиито линейки обикалят да търсят свободни места. Тези изводи направиха участниците в дискусия в студиото на Нова телевизия по повод починалата с инсулт жена, върната от четири лечебни заведения в столицата с оправданието, че нямат свободни интензивни легла заради пациенти с коронавирус.

Бившият здравен министър Мими Виткова и адвокатът по медицинско право Мария Петрова направиха извода, че връщането на болни и разкарването им с линейките се дължи на пазарния принцип, по който работи здравната ни система.

"След като болниците са търговски дружества, естествено, че ще си подбират пациентите. Подбират си тези със скъпи пътеки", категорична е д-р Мими Виткова.

"Трябва да се промени философията. Не може да продължим с този пазарен уклон. Това променя психиката на работещите в здравната система", констатира Виткова.

Според Мария Петрова България е държавата с най-много болници в Европа на глава от населението, но тези болници лекуват по скъпи клинични пътеки.

"Ние допуснахме всяка триетажна сграда да се превърне в частна клиника, но там да няма основни звена, които не са толкова доходоносни - спешен кабинет, педиатрия, патоанатомия, инфекциозно отделение. Така хората с останалата патология чакат с часове", допълни адвокатът.

"Нито един медик не може да вземе решение дали този човек ще живее, или не. Те са длъжни да направят всичко възможно. Оттам нататък е Божа работа. Пазарният принцип беше наложен като единствен водещ", съгласи се и адвокат Петрова.

Въпреки че неколкократно се отпускаха средства за електронизацията на здравната ни система, такава няма, бе другият извод, който направиха участниците в разговора.

"Електронните системи на болниците у нас и на Спешна помощ не са синхронизирани. За това трябват политическа воля и финанси", каза Мария Петрова. А според журналиста Петър Галев някой има интерес да нямаме електронно здравеопазване.

"Оказва се обаче, че много болници, включително и най-голямата спешна болница в София, разполагат с такава електронна система, че колкото и да е спешен случаят, тя не позволява да се направят никакви изследвания, ако пациентът не бъде въведен на регистратурата", изтъкна адвокат Петрова. Тя обясни, че по закон ако си спешен пациент, преди да ти окажат първа помощ, не е нужно да си регистриран на рецепцията в болницата.

"Специалистите ни са много добри, но това, че доходите както на лечебното заведение, така и на лекарите, са обвързани с това точно какви пациенти приемат, е огромен проблем", коментира Петър Галев.

Създателят на национална виртуална мрежа за комуникация в медицината разкритикува липсата на "Неотложна помощ", каквато преди години имахме. Според него имаме това междинно ще разтовари линейките на "Спешна помощ" и болниците, а задължението да го организират трябва да имат ДКЦ-тата.