При тези агресивни отношения между политици, които се очаква да си партнират, правителство по-скоро няма как да има. Но политическите сили имат все още някакви възможни варианти за договаряне. А нови избори не биха променили коренно ситуацията, защото съществена промяна на баланса на политическите сили няма да има.

Това заяви в интервю пред Dir.bg младият политически анализатор Иван-Асен Иванов. Според него ключовата разлика между представителите на служебния кабинет и тези предложени от ИТН е, че участниците в проектокабинета нямат будна гражданска позиция, която да улови протестния заряд. 

- Ще има ли кабинет на "Има такъв народ" или антисистемната игра ще им изиграе лоша шега?

- Към момента не можем да дадем все още категоричен отговор дали ще има или дали няма да има правителство. Но това, от което един бъдещ потенциален кабинет зависи най-много, е дали мястото от двете страни в казуса ще се пречупи. От една страна виждаме ИТН, от друга страна виждаме "Изправи се БГ! Ние идваме", БСП и "Демократична България", които имат доста добре аргументирани резерви спрямо случващото се не само в проекта на самия проектокабинет, но и самият начин, по който той се формира. Доста лесно е да окачествим типа поведение на "Има такъв народ" като арогантност и назидателност спрямо всичко, което се случва в българската политическа среда. Техният метод на комуникация сякаш не търси консенсус, не търси партньорство, а търси някакъв вид конфронтация. Наблюдава се и чувство на обида. Когато функционират по подобен начин отношенията между хора и политически участници, които очакваме, че би следвало да формират правителство, то нещата не биха могли да вървят в много положителна посока.

Подобен тип поведение от страна на ИТН и желание за самостоятелно правителство е много нетипично и извън политиката. По принцип в каквито и да е партньорски отношения няма как, когато правиш общ проект с някои хора и очакваш и зависиш от тях и знаеш, че ако нямаш тяхната подкрепа, проектът ти ще се провали, ти да очакваш да налагаш нещата само с диктат, от своя собствена позиция и да имаш очакване, че ще се получат. И едва ли не да обвиняваш тях, ако не си съгласен с някои общи ограничения, разбирания. Трябва да има някакъв тип обща кооперация между политическите играчи и да не е наложено от единия край всичко, пък от другия от хора, които искаш да ти партнират, да нямат право на думата въобще .

Слави Трифонов, предвид факта, че той е човек, който години има бизнес, сътрудничество с много партньори, работа в частен сектор и т.н., би следвало да е наясно, че няма как да се случват по този начин нещата. И не би следвало да е така, защото зад всички тези хора седят други граждани, които са ги избрали и искат да защитават приоритетите им. Няма как да отидат там и да гласуват за нещо, за което друга политическа сила и друг електорат е гласувал, без да имат каквито и да било забележки, корекции или желания за изменения. Нелогично е от житейска гледна точка.

Но наистина тук основният въпрос е дали останалите партии на протеста и БСП ще се съгласят с един подобен състав на кабинет и ще решат да дадат своята подкрепа въпреки факта, че тези личности, които участват и са коментирани с тях, не са консенсусно приети като хора, които имат визия за бъдещето на България. Ако те се пречупят под някаква форма и решат, че ще окажат своя подкрепа, предвид всички гаранции от страна на ИТН, тогава може да видим варианта кабинет. Другият момент е, ако ИТН, както вече видяхме на няколко пъти, ревизират своята позиция. Те до момента излизат с много гръмки заявления как всичко, което те предлагат, е най-правилното и перфектното спрямо ситуацията, но впоследствие излиза, че когато има обществен натиск, когато има някакъв вид анализ на ситуацията, те са склони да променят становищата си. И ако те от своя страна допуснат някаква ревизия на този кабинет, макар че до момента твърдят, че няма да има такава, може да има вариант на кабинет. Но като че ли сякаш от това, което виждаме, и от протакането на целия процес, по-скоро вървим отново към нови избори, които не знам какво ще допринесат съществено за промяна на ситуацията. 

- Дава ли някоя от партиите индикации за пречупване? Как изглежда в очите на политици и избиратели този кабинет в сравнение със служебния? 

- По принцип най-сигурният знак за това, че по всяка вероятност ще видим някакво толериране от страна на "Изправи се БГ! Ние идваме", "Демократична България" и БСП спрямо този състав на проектокабинета, е единственият подобен знак, че те не казаха "не" веднага на място, а оставиха някакви вратички за по-нататъшно предоговаряне. Нали виждате, че от ИТН казаха, че до края на седмицата ще изпратят пълен мандат при президента? По-скоро мисля, че тези консултации и преговори ще продължат и в следващата седмица. Та от тази гледна точка като че ли имат все още някакви възможни варианти за договаряне. Но по всичко изглежда, че сигурността на "Има такъв народ" в конфигурацията на този кабинет е отново доста тягостно наложена на всички останали като единствената възможна форма на варианти за бъдещо управление.

А колкото до самия качествен състав на този проектокабинет спрямо служебния, моето лично мнение е, че експертите, които Слави Трифонов и ИТН представят, са по-скоро форма на инертни биографии, които биват предоставяни на широката общественост. Те говорят толкова езици, завършили са тук, тук и тук... Макар че виждаме доста често как представителите на служебния кабинет са доста по-изрядни в образованията, които са завършили, в качествата, които притежават преди да влязат в политиката. Но ключовата разлика е, че от страна на проектокабинета на ИТН въобще не виждаме някаква силна изява на будна гражданска позиция, която да улови именно този протестен заряд в обществото, който възкачи на първото политическо място ИТН. Докато при правителството на Румен Радев и неговият състав на служебния кабинет виждаме поне няколко ярки личности в лицето на Кирил Петков, Асен Василев, Атанас Пеканов. Товаса личности, които отиват отвъд своята автобиография и доказват, че възможностите им и желанието им за промяна са също толкова силни, колкото и експертният потенциал, който притежават.

А всъщност това е най-важното - да имаме експерти, които са готови да приложат своята експертиза, да са инициативни, да разпознават структурните проблеми на българската институционална политика и да могат да се борят срещу тях. Смятам това си проличава най-много и най-ясно, когато виждаме как правителството на служебния кабинет действа много активно и много силно в посока на коригиране на някои от най-силните дефекти, които сме забелязали през последните 12 години на управлението в България. А в същото време някои от лицата в проектокабинета на ИТН дори нямат ясна позиция по тези въпроси. Тук сравнението е много ясно и разликите могат много очевидно да се видят. Ако видим това, което социологическите проучвания показват - огромно е желанието на гражданите за сформиране на правителство, те не желаят да ходят отново на избори. Моето мнение е, че едни нови избори не биха променили коренно ситуацията. Но в същото време, искайки правителство, те предлагат и огромно одобрение за тези министри, които вече наблюдаваме в сегашното служебно правителство. Затова и партии като "Демократична България", например, които са по принцип доста резервирани относно одобрението на експерти, които не са от техния доста силно сигментиран, подбран кръг от хора, дори те заедно с БСП и с "Изправи се БГ! Ние идваме" разпознават качествата на тези няколко конкретни министри. 

- Има ли искри между президента Радев и Слави Трифонов, след като от ИТН влязоха в директна битка точно с най-рейтинговите министри на служебния кабинет?

- Според мен между президента и Слави Трифонов паралелите, които бяха откривани, бяха основно от гледна точка на това, че имат сравнително систематизиран, синхронизиран поглед върху желанието предходният модел на управление да бъде премахнат. Оттам нататък по всичко личи, че начинът, по който и протестните партии са в отношения със Слави Трифонов и начинът, по който самият Румен Радев по-скоро се отдръпна. Т.е. те имат някакви общи визии, някакви общи желания, стремления, но като че ли на политическата сцена по-трудно се изразяват те.

Колкото за атаката, която видяхме срещу тези министри, това е нещо от което, никой не може да бъде изненадан, въпреки че тези хора имат безспорно безупречни до момента досиета спрямо това, което те са вършили, и това, което са учили и това, което са представлявали като личности. Въпреки това е много лесно да им се намерят проблеми особено когато тяхната дейност засяга толкова много стратегически интереси на огромна част от този корпоративен елит в България, който през последните години работеше в съглашателство с ГЕРБ, който последното над десетилетие управляваше страната. Когато започне да бъде разглобявана тази конфигурация, е съвсем нормално да има огромни негативни вълни и атаки и да се опита да посегне на този тип съглашателство. 

- Казахте, че е по-вероятно да отидем към нови избори, въпреки че партиите настояват, че не ги желаят. Ще има ли нов печеливш или ни чака същата конфигурация? 

- Според мен конфигурацията със сигурност ще бъде много по-сходна с тази, които наблюдавахме на 11 юли спрямо тази от 4 април. Първата политическа сила със сигурност ще се запази и по всяка вероятност, ако има някакво разместване по-надолу, то няма да бъде чак толкова ключово, колкото на предходните избори. При трета, четвърта политическа сила, дори да има някакви възможности за изместване на единия или на другия, не би било толкова оказващо влияние върху цялата политическа среда, тъй като битката от предходните избори на 4 април и тези на 11 юли беше за първото място. И сега, когато първото място вече е в ръцете на ИТН, по всичко изглежда от социологическите проучвания, че отново ще е първа политическа сила и мандатът пак ще бъде за тях.

Съществена промяна на баланса на силите няма да има, защото отново мандатът ще бъде в ИТН и дали надолу "Демократична България", "Изправи се БГ! Ние идваме!" и БСП имат някакви пунктоации  в резултата си, там това не би оказало чак толкова голямо влияние. Заради това се явява тази умора от тези непрестанни избори, защото очевидно гласът на гражданите е даден достатъчно ясно. Той не в подкрепа на нито една сила в степен, която да осигури пълно мнозинство. И това е много ключово и много трудно. Сякаш това не се разбира от страна на ИТН. Въпреки че те са първа политическа сила, не притежават пълния капацитет за власт над всичко, което се случва в страната. Останали са с впечатлението, че всичко в държавата зависи от тях. Сякаш Слави Трифонов е новият шеф на България. Някакъв тип разбиране, което е изключително грешно и пагубно. На българския народ именно от това му писна, от непрестанното назидателно, агресивно говорене от екраните на едни изнервени политически лидери, които мислят, че цялата власт е в техните ръце. Това е нещото, което се опитваме да променим, което гражданското общество и протестният заряд дадоха. 

Но аз не мога да видя позитивна насока от това да има нови избори. Дори и трите протестни партии - ИТН, "Изправи се БГ! Ние идваме!" и "Демократична България", да имат над 121 депутати, виждаме, че има вече проблеми между самите тях. Изглежда, че БСП са по-сигурният партньор, отколкото "Демократична България". И там, в самата конфигурация, виждаме тотална реанжировка на случващото се. И следователно едни нови избори биха се явили още по-безсмислени, защото ако преди това бяхме сигурни, че едва ли не на трите протестни партии им трябват 121 гласа и борбата е за това, то сега изглежда, че при така развил се вариант, няма да има коренна промяна. 

- Възможно ли е БСП да спре електоралното си пропадане, а "Демократична България" да получи повече гласове при нови избори? Какво ще се случи с ГЕРБ? 

- Моето мнение е, че от БСП поеха по възможно най-правилния път, по който имаха практически шанс да поемат, предвид така развилата се ситуация досега. Ако беше започнал процес за смяна на Корнелия Нинова, това може би нямаше да бъде най-оптималният момент предвид факта, че толкова сложни договорки предстоят с партията на Слави Трифонов. Но в същото време някак си, като че ли виждаме една по-омекнала гледна точка и желание за по-силна и активна подкрепа както за съдебна реформа, така и за всички казуси, които са свързани около главния прокурор, за закриването на специализираната прокуратура. Те се колебаеха дали искат да заемат толкова ярка протестна позиция. Сега виждаме, че са видели, че това е единственото, което може да им донесе позитиви, както и отъждествяването им със служебния кабинет, който се радва на огромно обществено доверие. От тази гледна точка очаквам поне те да запазят резултата си в този момент, макар и той да не е от огромно значение и да не окаже огромно влияние върху броя на депутатите, които имат.

От друга страна "Демократична България" в своя собствен електорален кръг печелят доста одобрение, тъй като тяхната позиция е изключително систематична и последователна. Колкото и да имаше опити за някакъв вид омаскаряване на това, което те представляват от страна и на ДПС, на ИТН - едва ли не, че те се борят за постове и такива подобни инсинуации, видяхме, че успяха много добре да отиграят картите си и да застанат на доста ясна позиция. Според мен това ще им печели доверие оттук насетне в твърдото ядро, пък и навън сред избиратели на Слави Трифонов, защо не.

А колкото до ГЕРБ, те са една партия с много ясно изразени лидерски характеристики. Подобна партия беше и НДСВ. Но подобна партия зависи от прякото й участие във властта. И ГЕРБ са силни тогава, когато са във властта и тогава, когато управляват. Затова през последните 12 години беше трудно да бъде премахнат този модел на управление. Защото тяхната партия беше много силна по всички държавни институции. Сега, когато вече са на второ място, когато нямат тази психологическа победа, че са първа политическа сила, според мен оттук нататък нещата за тях ще вървят във все по-низходяща траектория от политическа гледна точка. Не изключвам през следващите години ГЕРБ да бъдат една от партиите, които да изчезнат от политическия хоризонт, особено на управленско ниво на върха на държавата.

И от тази гледна точка евентуални избори е трудно да прогнозираме за кого ще бъдат печеливши. Виждаме, че това, което влияе на хората, е ежедневно променяща се ситуация. Всяко едно събитие в такава обстановка с много висок политически заряд, всяко едно събитие оказва влияние върху мнението на хората. И ако гражданите изтълкуват по някакъв алтернативен начин подкрепата или от друга страна неподкрепата спрямо този проектокабинет, могат да бъдат изведени изводи, които да донесат ползи за едната или другата част от лагерите. Но всичко това е в сферата на спекулациите, тъй като виждаме, че ИТН наложиха политика на тайно и дори бих казал на задкулисно водене на действие в политически контекст, която пречи на анализа и е трудно да се разбере какви са истинските намерения зад плана на Слави Трифонов. Това, което сред редица анализатори буди съмнение, е, че ИТН представляват една не толкова алтернатива за бъдещето на България, колкото поредно издание на това, което доста добре познаваме. Фактически няма да видим голямата промяна, което младите българи, които бяха на протестите, искат. 

- В такъв случай не изпадаме ли в параграф 22? Ако има правителство, ще бъде с плаващо мнозинство и вероятно няма да е стабилно, съответно и краткотрайно. От друга страна, при нови избори ще се прави кабинет в същата конфигурация, както сега. 

- В контекста на плаващите мнозинства е много важно да уточним няколко неща, тъй като този термин напоследък навлезе в политическото говорене. За едно проектоправителство и за един проектокабинет има две важни мнозинства. Това е мнозинството, което ще го избере и ще му даде глас, и мнозинството, което може да му я отнеме с вот на недоверие. Това са ключовите мнозинства за едно правителство. Ако има договорености между БСП, "Изправи се БГ! Ние идваме!" и "Демократична България" и ИТН за съставяне на кабинет, да речем, че преговорите тръгнат в по-положителна посока и едно подобно правителство бъде гласувано, оттам нататък тези така наречени плаващи мнозинства ще бъдат в сферата на отделни политики на това правителство. Т.е. ние дори да виждаме някакви разногласия за отделни аспекти на различните законопроекти, които се предлагат от правителството, това не означава, че би било пълен крах за правителството и изрично вот на недоверие и предсрочни избори. Защото, когато има правителство, съставено от толкова много различни играчи, няма как траекторията да е напълно единна. За всеки един законопроект ще се изисква много по-силна консолидация, много по-активно допринасяне на всички, убеждаване, че този конкретен законопроект е нещо важно. От тази гледна точка дори да виждаме разностранни стратегии при вече гласувано правителство и разностранни мнозинства, те няма да удрят непременно по самия състав на кабинета и по неговата издръжливост в годините. Ако евентуално подобно правителство може да се задържи толкова. Това, което ще го удари, е, ако има наистина кардинални противоположности в основната стратегия, програма, която движи един такъв кабинет напред. Ако тези пет основни приоритета, които кандидат-премиерът от ИТН Пламен Николов изведе, които сякаш пасват на останалите партии, които ще подкрепят евентуално кабинета и в тази стратегическа траектория има изменение, неразбирателство, промяна, тогава може да се види един вот на недоверие и пропадане на правителството. Но иначе в отделните плаващи мнозинства по отделни казуси, аз смятам, че може да се намира различна парламентарна подкрепа и това от своя страна да държи парламента силно активен и да не виждаме диктат, както сме свикнали преди това, на изпълнителната власт, да виждаме един засилен в своята законодателна инициатива парламент. 

- Ако все пак кабинетът на "Има такъв народ" не събере нужната подкрепа, има ли някакъв шанс някоя от следващите политически сили да го направи?

- Шансът е в третата политическа партия. Ако Румен Радев връчи третия мандат на БСП, с тяхната заявка, че ще назначат служебния кабинет за редовен, смятам, че ще намерят доста солидна подкрепа от "Демократична България" и от "Изправи се БГ! Ние идваме!". Но в същото време е под въпрос, ако един евентуален кабинет на Слави Трифонов е бил неодобрен, дали от ИТН ще са съгласни да подкрепят служебния кабинет, особено след толкова словесни атаки по адрес на представители от него. Но смятам, че със сигурност вероятността е там. Ако "Демократична България" получи мандат да търси мнозинство с конкретен техен състав на кабинет и интегриране на някои от министрите и на някои техни експерти, съдейки по поведенческия анализ на това, което ИТН правят, те ще изиграят картата на обидения герой и под никаква форма няма да подкрепят нищо, което не е тяхното правителство. Ще се чувстват предадени едва ли не от останалите политически сили и няма да имат каквото и да е желание да се включват с подкрепа за други кабинети, различни от техните. Не бих се учудил, ако реагират по този начин.

При кабинет на трета сила могат да се включат много различни игри и с кворума. Но в същото време в тази назряла политическа ситуация с този огромен фокус, който се случва в момента, да речем едно правителство, което е плод на безпринципни съюзяване, например между БСП, ДПС и ИТН, ще обрече на политическо самоубийство най-вече тези партиите, които се опитват да се представят като някаква алтернатива.

Основният казус при едно такова служебно правителство подкрепа от ИТН и ДПС. Въпросът е дали няма да видим един състав на правителство, който да е сходен с този на ИТН, той да бъде подкрепен от БСП и от ДПС, тогава да се окаже, че ще видим едно правителство наистина не на промяната, а по-скоро на това което вече сме видели. Дори и ГЕРБ да не участват, задкулисните сили, които доста силно вдъхновяват всеки един кабинет в българската история след 1989 година, ще бъдат напълно доволни с една подобна конфигурация и като нищо да видим второ издание на правителството на Пламен Орешарски във формат ИТН, ДПС и БСП, като Тройна коалиция. Което със сигурност ще бъде изключително пагубно и не изключвам да провокира отново протестни движения. Не знам до каква степен са готови от ИТН и от БСП да се обвържат с подобно открито и напълно заявено антипротестно и антипромяна действие и правителство. Не смятам, че биха си го причинили, защото гражданското общество към момента не би трябвало да им позволи подобен ход. 

Иван-Асен Иванов е млад български политически анализатор. Завършва столичната 9-та Френска езикова гимназия "Алфонс дьо Ламартин". През 2016 година продължава образованието си в Парижкия институт за политически науки, Sciences Po, а през 2020-а завършва с отличие Софийски университет "Св. Климент Охридски", специалност Политология. Бил е заместник-председател на Студентски клуб на политолога. Интересите му са в областта на Европейския съюз, българската вътрешна и външна политика, както и опазването на околната среда.