БСП не са доволни от получения днес отговор на транспортния министър Ивайло Московски на питането им за концесията на Летище София.

"Получихме отговор от министъра на транспорта, който в две страници обяснява, че документацията по концесията може да бъде видяна в края на тази седмица или в началото на другата на сайта на ЕК, където процедурата ще бъде обявена", обясни пред журналисти в парламента депутатът от левицата Георги Свиленски.

Миналия четвъртък от партията обявиха, че ще поискат от министерството на транспорта решението на правителството за предоставяне на концесия на Летище София и цялата документация, въз основа на която то е взето. Опасенията на социалистите бяха, че нещо се крие от обществото и решението се взема "на тъмно". Те са поискали и анализите на Световната банка и на ЕБВР, на базата на които кабинетът е решил за концесията.

Тези анализи обаче били отказани на БСП, а в отговора днес на министъра, по думите на Свиленски, се казвало, че докладите на СБ и ЕБВР не могат да му бъдат предоставени.

Московски информира още народния представител, че е пуснал питане до двете финансови институции дали анализите могат да бъдат дадени на трети лица.

"Това показа в действителност как работи кабинетът, питаме кой управлява България - правителството, министерството на транспорта или СБ и ЕБВР. Как може доклади, които трябва да бъдат публични, да са тайна. Сега това всичко е скрито", посочи още социалистът.

Припомняме, идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" и в началото на май 2017 г. Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет на Румен Радев.

По-късно Московски посочи септември 2017 г. като срок за възобновяване на процедурата. Летище София е един от един от най-големите държавни активи, с изключение на енергийните.

Πpи пъpвoтo oтвapянe нa пpoцeдypaтa дъpжaвaтa пoиcĸa oт ĸoнцecиoнepa плaщaнeтo нa пъpвoнaчaлнa cyмa oт 550 милиoнa лeвa, 480 млн. oт ĸoитo тpябвa дa бъдaт пoлзвaни зa пoĸpивaнe нa дългoвeтe нa БДЖ. Гoдишнaтa ĸoнцecиoннa тaĸca тpябвaшe дa бъдe пoнe 9,9 милиoнa лeвa, a инвecтицитe - пoнe 306 милиoнa лeва.

Министерството на транспорта е получило и анализ, поръчан на Световна банка и Eвpoпeйcĸaтa бaнĸa зa възcтaнoвявaнe и paзвитиe.

Това ще е втори опит летище "София" да се даде на концесия, след като процедурата бе спряна от служебното правителство на Румен Радев, като преди това имаше и обжалване в Комисията за защита на конкуренцията.

Сега в концесията са заложени нови параметри. Концесионерът ще трябва да плаща минимум 15 млн. лева такса на година, а в рамките на 10 години трябва да направи и Терминал 3.