Министерството на отбраната обяви обществена поръчка за доставка на шест ремонтирани двигателя за МиГ-29. Поръчката е публикувана на 6 март. Тя е на стойност 26,4 милиона лева с включен ДДС. Крайният срок за подаване на офертите е края на април.

Максималният срок за доставка на всички двигатели не трябва да бъде по-голям от девет месеца, считано от датата на издаване на съответните разрешения за внос, но не по-късно от 12 месеца от датата на подписване на договора, се посочва в документацията на обществената поръчка.

Тази година трябваше да бъде последната, в която МиГ-29 да се използват за въздушната охрана, но министерството допусна удължаването на ресурса им. И към момента няма яснота кой би доставил т.нар. заместващ изтребител до идването на новия Ф-16 през 2025 година.

България продължава да изпълнява задачите си по охрана на въздушното си пространство отговорно, заяви в края на февруари служебният министър на отбраната Димитър Стоянов на брифинг, след като началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов представи анализа на състоянието и подготовката на Въоръжените сили през 2022 г. Авиаторите, които летят на МиГ-29, изпълняват съвестно своите задачи, посочи Стоянов и добави, че на 13 февруари е имало полет на дежурните изтребители, припомня БТА.

Един двигател за МиГ-29 от Полша е оценен и няма проблем да бъде доставен до България, каза в началото на февруари Стоянов. БТА припомня, че през януари Стоянов съобщи, че два двигателя за МиГ-29 ще пристигнат от Полша. Вторият двигател има нужда от допълнителна оценка, каза тогава той. Преди дни БТА изпрати запитване до МО докъде е стигнал процесът по доставка на първия двигател от Полша, но все още няма получен отговор.

По думите на Стоянов със сигурност до края на годината охраната на българското въздушно пространство ще бъде осъществявано с изтребителите МиГ-29.

Изтребителите МиГ-29 могат да летят още доста време в зависимост от това дали ги поддържаме, каза през февруари в интервю за БТА командирът на авиобаза Граф Игнатиево бригаден генерал Николай Русев. "Ако имаме възможност да ги поддържаме - изтребителите ще летят. Ако се окаже, че не може да доставим необходимите резервни части, което напоследък е факт, ще спрат скоро. Много е важно дали ще съумеем да доставим резервни части. Самолетите имат ресурс, но събитията през последната година показаха, че поддръжката ще става все по-трудна", обясни той. Командирът добави, че МиГ-29 могат да продължат да бъдат използвани до 2029 - 2030 г., ако има резервни части за тях.