За няколко подземни гаража под НДК, които от десетилетия стоят затворени или не се ползват по предназначение, сигнализира днес Борис Бонев, председател на групата общински съветници от ПП-ДБ-СС в СОС.

По думите му, под НДК има около 400 места, които се намират в идеалния център и ако се отворят, значително ще улеснят паркирането. Става дума за най-малко два паркинга, които от десетилетия не се ползват по предназначение, като в единия от тях има печатница.

"Единият подземен гараж е изцяло затворен, а другият се ползва само частично, защото по-голямата му част е отдадена под наем. Считаме за недопустимо построени паркинги да стоят затворени при толкова голяма липса на места за паркиране в центъра. Затова започваме процедурата по прехвърлянето им защото транспортната инфраструктура трябва да служи на града, вместо да пустее", заяви Борис Бонев, цитиран от БНТ

От групата общински съветници от ПП-ДБ-СС са внесли доклад в Столичния общински съвет (СОС), който предвижда да позволи на кмета на София да започне разговори с ръководството на НДК и държавата, за да се установи какво е текущото състояние на тези подземни паркинги и помещения, които по всички официални регистри и документи се водят гаражи и места за паркинги.

Целта е паркингите около НДК да се управляват от общината и да станат част от Синята зона със същите условия за ползване от гражданите.

"Готови сме да инвестираме средства от общинския бюджет, за да ги ремонтираме и отворим за ползване от столичани", посочи Бонев

Той изрази надежда, че Столичната община има своите инструменти, за да може тези паркинги да продължат да бъдат част от системата за паркиране в града. Волята на кмета на София и на СОС е да има промяна и на начина, по който се осъществяват правилата за паркиране в София, отбеляза Бонев.

Той припомни, че вече има един действащ подземен паркинг под НДК с 1000 места откъм бул. "Фритьоф Нансен", който е бил публична собственост, но за съжаление, заедно с други 15 подземни паркинги в кварталите, е бил приватизиран, по думите на Бонев, при "скандална сделка в края на 90-те години". Бонев изрази надежда, че независимо от това, Столичната община има своите инструменти, за да може тези паркинги да продължат да бъдат част от системата за паркиране в града. Волята на кмета на София и на СОС е да има промяна и на начина, по който се осъществяват правилата за паркиране в София, отбеляза Бонев. Той каза, че през годините е получавал много предложения от граждани по темата, които в най-кратки срокове ще бъдат разгледани, за да може най-сетне да има паркоместа, резервирани само за живущи, както и паркоместа за автомобили, които зареждат стоки. По данни на Столичната община основен причинител на задръстванията и на силния трафик в час пик са именно автомобилите, които зареждат магазини и често паркират в нарушение, тоест обособявайки паркоместа за автомобилите, които зареждат търговски обекти, паркирането ще се регулира. Бонев предложи също да се обособят и специални паркоместа за живущи в района на НДК.

Бонев каза, че в района на бул. "Патриарх Евтимий" има десет паркинга, които функционират в момента. При обаждане на всеки един от тях установихме, че и на десетте има свободни места, които обаче струват по-скъпо, подчерта Бонев. Той припомни, че има и два наземни паркинга на Центъра за градска мобилност, като целта е те да станат част от зелената и синята зона и да се използват за паркиране с винетен стикер в съответните подзони. Заради археологията няма опции за изграждане на подземни паркинги в София, трябва да се възползваме от вече построеното, отбеляза общинският съветник.

Той каза още, че до края на годината или през следващата година предстои обследване на района около площад "Възраждане" за проектирането на многоетажен паркинг. Очакванията ни са, че той ще може да се ползва от над 600 автомобила. Надявам се да имаме подкрепата на държавата, защото всички, независимо от коя партия са, имат интерес проблемът с паркирането да бъде решен. Надявам се, че и държавата и останалите колеги в СОС ще ни подкрепят, добави Борис Бонев.

Неговият колега Симеон Ставрев съобщи, че скоро предстои да представят програма за инвестиции за в изграждането на 15 нови паркинга в София. Ставрев каза, че за първи път в бюджета на София са предвидени сериозни инвестиции за паркинги, като целта по думите му е те да не са само в центъра, а в целия град. В бюджета за тази година са предвидени сериозни средства за изграждането на три буферни паркинга при станциите метрото, каза още Симеон Ставрев.