Столичният общински съвет прие нов механизъм за подобряване на качеството на въздуха в София.

Общински съветници от групата на ПП, ДБ и "Спаси София" защитиха пред колегите си доклад, в който за първи път включват фини прахови частици 2.5 (ФПЧ 2.5) като индикатор за замърсяване, тъй като тези частици се считат за по-опасни за здравето от ФПЧ 10.

При превишение до 25 мкгр/м3 не се предвиждат никакви мерки, след което следват до 37,5 мкгр/м3, до 50 мкгр/м3, до 75 мкгр/м3 и най-токсично - над 75 мкгр/м3. Занапред общината ще следи и за високи нива на въглероден диоксид.

Свалят се и праговете на превишени нива на по-едрите прахови частици - ФПЧ10, над които се предприемат действия. Досега Столична община разделяше тези превишения по следния начин - до 50 мкгр/м3, до 100 мкгр/м3, до 150 мкгр/м3, от 150 мкгр/м3 до 200 мкгр/м3 и над 200 мкгр/м3, предаде "Сега".

Занапред таблицата се променя - до 45 мкгр/м3, от 46 до 75 мкгр/м3, от 76 до 100 мкгр/м3, от 101 до 150 мкгр/м3 и над 150 мкгр/м3.

СОС реши при прогнозно или реализирано превишение над 150 мкгр/м3 в цяла Столична община да се забранява отоплението с въглища и дърва. В допълнение бе решено при такова превишение Столичният инспекторат да прави поне 50 извънредни проверки дневно за нерегламентирано изгаряне на вредни за здравето материали - гуми, дограма, дрехи и т.н.. 

Въпреки че при дебатите в комисиите ГЕРБ критикуваха и гласуваха "въздържал се" по предложенията, направени от ПП/ДБ/"Спаси София" и ресорният заместник-кмет Надежда Бобчева, днес хората на Бойко Борисов ги подкрепиха. Против тях гласува единствено Карлос Контрера от ВМРО, а групата на "Възраждане" се въздържа.

"През първата година от този мандат на Столичния общински съвет една от най-обсъжданите и напрегнати теми беше увеличаването на цветните контейнери в София. Целта на инициативата беше да се предоставят повече възможности за рециклиране както за гражданите, така и за бизнеса. Въпреки очевидната полза от предложението общинските съветници от ГЕРБ проведоха продължителни дискусии с неясни и абстрактни аргументи, които сякаш имаха за цел да предизвикат хаос и да саботират инициативата. Благодарение на подкрепата на останалите колеги от СОС докладът все пак беше приет и от 2025 г. в София ще има три пъти повече контейнери за разделно събиране", коментира пред журналисти един от вносителите на доклада Димитър Петров от ПП-ДБ-СС, цитиран от БНТ.

Петров отправи критики към съветниците от ГЕРБ за настояването да се отложи докладът.

"Въпреки очевидната необходимост от тези мерки съветниците от ГЕРБ отново инициираха дълги обсъждания и настояваха за отлагане на доклада, без да предложат реални подобрения. Изглежда, че единствената им цел беше да се извлекат политически дивиденти, дори това да поставя здравето на софиянци в риск. Въпреки техните опити за саботаж, докладът беше подкрепен от мнозинството в СОС и така София вече разполага с нови политики за подобряване на качеството на въздуха в града. Благодаря на колегите от другите политически групи, които подкрепиха доклада с високи изисквания към нас самите, заради здравето на нашите съграждани", посочи още Петров.

До 6 месеца общината трябва да създаде единна онлайн платформа, която да показва данните за състоянието на атмосферата. В нея ще присъстват както показателите на 8-те държавни и общински станции - 5 на МОСВ, 1 мобилна и 2 автоматични, собственост на общината, така и на над 500-те сензора на гражданската мрежа аirbg.info., съобщава още "Сега".

Именно въз основа на данните на 8-те лицензирани станции ще се предприемат мерки за изчистване на въздуха. Това също е нов момент, тъй като досега решения се взимаха само въз основа на показателите на станциите на МОСВ. След нововъденията нито една от държавните и общинските станции няма да се намира в най-невралгичните точки в центъра на София, като държавните станции ще продължат да са в кварталите. Местоположението им е: "Павлово", "Хиподрума", "Надежда","Младост" и "Дружба". Екоминистерството разполага и с шеста фонова станция, която е на Копитото.

Новата платформа няма да използва данните на 22-те общински станции, пуснати в експлоатация в последния мандат на Йорданка Фандъкова, тъй като, според одит на чуждестранна компания, те дават отклонение до 12 пъти спрямо данните на системата на МОСВ.

София ще облекчи значително и изискванията за пускането на зелен билет от 1 лв. за целодневно ползване на градския транспорт в дни с мръсен въздух и на безплатен бял билет в дни с още по-мръсен. Мярката се счита като една от най-ефективните общината да предупреди жителите за сериозността на проблема с мръсния въздух и да мотивира в дни с такъв шофьорите да слязат от автомобилите и да използват обществения превоз.

Занапред Центърът за градска мобилност ще пуска зелен талон при прогноза или реализирано превишение на по-едрите прахови частици - ФПЧ10, над 100 мкгр/м3, отчетено на две от 8-те лицензирани станции. Досега талон от 1 лв. се въвеждаше само при вече отчетено превишение над 150 мкгр/м3, но не и при прогнозно. Този подход не работеше, тъй като администрацията чакаше по 2-3 дни, през което време обикновено ситуацията с въздуха се подобравяше.

Занапред безплатен бял билет ще се пуска при отчетено или прогнозно превишение на ФПЧ10 над 150 мкгр/м3. Що се отнася до по-ситния прах - ФПЧ 2,5, решено бе зелен билет да се продава при прогноза или отчетено превишение над 50 мкгр/м3, отново на 2 станции.

Както стана дума, в мандатите на Йорданка Фандъкова изискванията за пускането на зелен и бял билет бяха изключително завишени. Затова въпреки честите наднормени нива на ФПЧ10 в София (досега тези на ФПЧ 2,5 не се взимаха под внимание), особено през зимата, талон от 1 лв. бе пускан само 2 пъти - веднъж през декември 2018 г. и още един път година по-късно.