НПО твърди, че измерванията на чистотата на въздуха в София са незаконни, МОСВ отрече
Важно за здравето на всеки жител е възможно най-бързо да се поправят пропуските в мониторинговата система, заявяват от "За Земята", от екоминистерството са категорични, че всичко е по европейските изисквания
Темата за качеството на въздуха в София отново е на дневен ред, след като екологично сдружение "За Земята" обвини Министерство на околната среда и водите, че години наред е крило от обществеността, че системата за измерване на въздуха в столицата е компрометирана и не отчита коректно замърсяването, въпреки че ведомството е разполагало с данни за това.
Още по темата
- Нови по-строги правила за чистотата на атмосферния въздух предлага ЕК
- Мръсен въздух в няколко града в България
- Какво се обърка в опита да се качат и семействата на градския транспорт за по-чист въздух в София
- Дронове ще проверяват въздуха над София
- 2000 са монтираните безплатни климатици по проекта за чист въздух на община Пловдив
- Съдът на ЕС отхвърли иск срещу България за чистотата на въздуха
От МОСВ отрекоха твърденията, като обясниха, че България докладва коректни данни пред Европейската комисия, а пунктовете за мониторинг се разполагат изцяло съгласно изисквания, посочени в Наредбата за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух.
От екосдружението отбелязват, че информацията, която имат, е станала ясна, след като са спечелили дело за достъп до обществена информация и са изискали да се оповестят резултатите от доклад за условията за разполагането на пунктовете за контрол на качеството на атмосферния въздух в страната, изготвен още през 2022 г. по поръчка на тогавашния министър на околната среда.
"Според експертните оценки в доклада, който е бил готов още през същата година, автоматичните измервателни станции "Младост" и "Павлово", които са двете транспортно ориентирани автоматични измервателни станции в София, не отговарят на изискванията, защото са разположени далеч от пътното платно. По този начин те показват по-ниско от реалното ниво на замърсяване с азотен диоксид. NO₂ е сред най-обществено значимите замърсители на въздуха в градовете в европейски мащаб и вероятно най-важният, произхождащ от транспорта", посочват от "За Земята".
"Важно за здравето на всеки жител на София и за икономиката на града е възможно най-бързо да се поправят пропуските в мониторинговата система за въздуха. Това трябва да стане прозрачно и с участието на гражданите. Ключов е и въпросът за отговорността. Съответните органи също така би трябвало да потърсят виновните за циничното укриване на тази информация и да разследват действията, граничещи с престъпление срещу общественото здраве", допълва Ивайло Попов от сдружението.
По думите на организацията техните изследвания, включително дългосрочни и краткосрочни, са показали наличие на скрито за официалната мониторингова система замърсяване с азотен диоксид, при това на много повече от предполагаемите места в града. Данните са били потвърдени и от международен екип, предвождан от един от водещите европейски експерти в областта - д-р Аксел Фридрих.
"Проблемите на официалната системата за измерване на въздуха в София са технически, но от друга страна се дължат и на действия на администрацията, включително преместването на измервателната станция за трафика от едно от най-ключовите кръстовища на града, Орлов мост, в двора на НИМХ в Младост, който е на практика парк. Така станцията е разположена, според данни от доклада, на 65 метра от най-близкия бордюр. Това е над 6 пъти по-далеч спрямо официални изисквания за коректно измерване (най-много 10 м. отстояние от пътя)", пишат от екосдружението.
"Повод за преместването на измервателната станция от Орлов мост преди години беше провеждащ се в близост ремонт, свързан с изграждането на едноименната метростанция. Причините тя да не се върне след това на мястото ѝ обаче смятаме, че са свързани с нежеланието на определени хора в отговорните органи, както и на определени политици, да се вземат конкретни, понякога непопулярни първоначално мерки срещу замърсяването на въздуха в града от транспорта. Най-лошото в случая обаче е, че докато в София няма коректно измерване на замърсяването на въздуха, не може да се очаква да има никакви реални мерки за противодействие на проблемите, които произтичат от него. Тъпчем на едно място", добавя Ивайло Попов.
От "За Земята" отбелязват, че основният източник на замърсяване на въздуха с азотен диоксид в градовете са автомобилите с двигатели с вътрешно горене и най-вече дизеловите.
"На фона на тези смущаващи данни, зад които се крият лично страдание и материални загуби на наши съграждани, Министерство на околната среда и водите дори не предостави пълната информация от доклада, а само частична справка от него. Отказът е въпреки влязлото в сила съдебно разпореждане по темата. Това се случва на фона на продължителни усилия на екологичната организация да получи достъп до информацията. Затова "За Земята" ще изиска спешна среща с министъра на Околната среда и водите и предприемане на конкретни мерки за справяне с проблема и да се потърси отговорност от виновните за бездействието на административно ниво", категорични са от организацията.
"Oсвен двете автоматични измервателни станции в София, според вече достигналата до нас информация проблеми съществуват и в редица други градове. Например автоматичната измервателна станция "Зелен клин" в Стара Загора също не отговаря на изискванията за транспортен пункт по критерия отстояние от бордюра. Ръчните пунктове "РИОСВ" в Пазарджик, "Църква" в Перник, "Гара Яна", "РИОСВ" в Хасково и "РИОСВ" в Монтана също са оценени като несъответстващи на законодателството. Интересен е казусът с ръчен пункт "РИОСВ" във Велико Търново, за който още през 2015 и 2018 г. има инициирана преписка от общината за преместването му, но това не е сторено. Години по-късно отново се препоръчва да бъде променена тази точка на измерване. ДАОС системите в градовете Свищов, Никопол, Силистра и Бургас не отговарят на изискванията за височина съгласно нормативната уредба", добавят от "За Земята".
На този фон от МОСВ категорично отрекоха твърденията на екосдружението.
Публично изнесеното от "За Земята" твърдение, че разположението на пунктовете за мониторинг към Националната система за мониторинг на качеството на атмосферния въздух не отговаря на изискванията на европейското и националното законодателство, е категорично невярно и некоректно, се посочва в позиция на ведомството.
Пунктовете за мониторинг се разполагат изцяло съгласно изисквания, посочени в Наредбата за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух, която транспонира в националното законодателство Директива 2008/50/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 май 2008г. относно качеството на атмосферния въздух и за по-чист въздух за Европа (Директивата), обясняват от МОСВ.
И отбелязват, че при определянето на площадките на пунктовете за мониторинг се отчитат конкретните условия на предоставените от съответната община терени, както и следните фактори, които могат да бъдат взети предвид: изисквания, свързани с териториалното планиране, наличие на електрозахранване и телефонни комуникации, сигурност, необходимост от съвместно разполагане на пунктовете за вземане на проби за различни замърсители.
Данните от Националната система за мониторинг на КАВ, администрирана от Изпълнителна агенция по околна среда към Министерството на околната среда и водите (МОСВ), са публични и се предават в реално време към Европейската агенция по околна среда (ЕАОС). ИАОС ежегодно докладва към ЕАОС както данни за измерените концентрации на основните показатели, така и основни данни за автоматичните измервателни станции - местоположение на площадките, класификация на пунктовете, географски координати. До момента не са получавани забележки и препоръки относно класификацията и местоположението на пунктовете, подчертават още от екоминистерството.
Определянето на нивата на фини прахови частици, серен диоксид, азотни оксиди, въглероден оксид, озон, бензен и олово в атмосферния въздух се извършва чрез референтни методи на измерване, описани в европейското и националното законодателство. ИАОС ежегодно докладва към ЕАОС и данни за използваната апаратура, методи и средства за измерване, информация относно процедурите по калибриране и др. Качеството на измерванията се осигурява чрез изпълнение на Програма за осигуряване и контрол на качеството на измерванията на нивата на атмосферните замърсители, разработена също съгласно изискванията на законодателството, добавят от МОСВ.
По думите им представената дотук информация еднозначно потвърждава, че България докладва коректни данни пред Европейската комисия.
От МОСВ уточняват още, че данни, получени по друг начин, чрез методи различни от референтния метод (включително тези, които използва "За Земята", на базата на свои измервания), могат да бъдат сравнявани с данни от този метод единствено и само след доказване на идентичността на методите, при спазване на изискванията на Ръководството за демонстриране на еквивалентност на методите за мониторинг на атмосферния въздух на Европейската комисия. При липсата на доказване на идентичност, данните, получени по друг начин, не могат да бъдат приемани за достоверни, включително тези, на които се позовават от "За Земята", добавят от МОСВ.
Подчертаваме, че съгласно изискванията на европейското и националното законодателство разположението на пунктовете за мониторинг подлежи на периодичен преглед, тоест законодателството допуска, че с времето са възможни промени в обстоятелствата, които да налагат коригиращи действия, се посочва още в позицията на ведомството.
Реално след 2011 г. е налице процес на подобряване на качеството на въздуха в цялата страна. По последни данни за 2023 г. броят на отчетените превишения е намалял във всички станции в страната, като изискванията, определени в законодателството, са постигнати в почти всички пунктове за мониторинг от националната система. В голяма част от станциите с непроменено местоположение регистрираното намаление на нивата на замърсяване е дори по-голямо. Предвид постигнатото подобряване на качеството на въздуха, което се наблюдава на територията на цялата страна, не може да се твърди, че това подобряване в някои населени места се дължи на преместването на пунктове за мониторинг. Поставянето под съмнение на начина, по който се извършва контролът на състоянието на атмосферния въздух на национално ниво, е необосновано и непочтено, включително по отношение на гражданите, допълват от МОСВ.
Информация за показателите, които отчитат автоматичните измервателни станции на територията на цялата страна, е публично достъпна на интернет страницата на ИАОС, където се поддържа Система за предоставяне на информация на обществеността за качеството на атмосферния въздух в реално време, категорични са от екоминистерството.