Двама диспечери и ръководител движение са временно отстранени от работа в Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) заради катастрофата между два товарни влака край Локорско миналата седмица. В "БДЖ - Товарни превози" отстранени заради инцидента към момента няма, стана ясно още на брифинг в Министерството на транспорта, предаде БТА.

На спешна среща в ресорното ведомство транспортният министър Гроздан Караджов изиска от ръководителите на жп дружествата нито една катастрофа повече и нулева толерантност към нарушенията на железопътните правила.

По думите на министъра причината за фаталния сблъсък между товарните влакове е комбинация от грешки.

"Грубо са нарушени редица правила. Направено е излизане от нерегламентиран коловоз. Оттам и допълнителна грешка - кой отишъл за баничка, кой отишъл до тоалетната и как не са си предали един на друг. Това е примерът за сериозни пропуски, не може сигурността да е оставена на паметта на някого. Очевидно има грешка от страна на диспечерите", поясни Гроздан Караджов.

"Няма да се толерира нарушаване на процедурните правила, свързани с безопасността на движението по железния път, добави заместник-министър председателят и министър на транспорта след среща с ръководствата на "Холдинг БДЖ" ЕАД, Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". Причина за нея стана трагичният инцидент между два товарни влака край Локорско, при който загинаха двама души, а шестима други пострадаха. След случилото се ръководителите на "БДЖ-Товарни превози" и на НКЖИ подадоха оставки, а министърът на транспорта ги прие.

Министър Караджов посочи, че изводът, който правят е, че освен процедурите и правилата, които действат в момента, трябва да се мисли и за системен вторичен контрол, който при човешка грешка да се задейства и да натиска бутона стоп, за да не се стига до катастрофа. Министър Караджов обяви, че на компаниите е даден срок до края на седмицата да анализират слабостите в системата за безопасност и да изпратят доклад с мерки. По думите му БДЖ и НКЖИ имат срок до края на седмицата да представят спешните мерки, които следва да бъдат изпълнени в рамките на един месец.

"Задачата, която поставям на дружествата, на изпълнителната агенция, на националния борд, е нито една катастрофа повече в железопътния транспорт. Онова, което разисквахме, бяха пробивите, които намираме в системата за безопасност и как те най-бързо и най-ефективно да бъдат запълнени, така че българските граждани да могат да се движат спокойно и товарите да превозват също толкова безопасно", каза министърът на транспорта.

"Обявяваме нулева търпимост оттук нататък към всякакви, макар и на пръв поглед незначителни, нарушения в дисциплината, в нарушаване на правилата и на нормите за железопътен транспорт", каза Караджов.

Той посочи, че има тенденция на зачестяване на едни и същи повтарящи се нарушения на процедурите. От докладите на колегите и от предварителната информация става ясно, че има зачестили излизания на червен светофор от страна на машинисти, съгласувано много често устно с дежурния диспечер, а когато не е съгласувано, те стават нерегламентирани, такива излизания водят и до катастрофи. Голям проблем за сигурността на движението по железния път са така наречените "развързани гари", които поради някаква причина не са прикачени към системата за сигурност. "Там се отваря една възможност да се излезе от необозначен коловоз и да се навлезе в трасето на движение на влаковете, без това да се отбележи в системата за сигурност", посочи министърът. На трето място като пример Караджов открои така нареченото разрешение за маневри. Именно толерирането на подобни наглед дребни нарушения представлява онази малка врата, която води фатални последици, посочи той.

Министър Караджов каза още, че по случая с Локорско от всичко, което се вижда, става ясно, че грубо са нарушени редица правила. Направено е излизане от нерегламентиран коловоз, композицията е тръгнала от главното трасе и оттам друга допълнителна грешка - кой е отишъл за баничка, кой до тоалетната и как не са си предали един на друг. Ето това е примерът, който ме кара да говоря за сериозни пропуски в системата за сигурност, отбеляза Караджов.

Александър Вецков от НКЖИ: Има грубо нарушение от няколко служители

Снимка: БТА

При катастрофата между два товарни влака край Локорско има грубо нарушение на всички процедури от няколко служители. Това коментира временно изпълняващият длъжността генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) инж. Александър Вецков, който се срещна с вицепремиера и министър на транспортна Гроздан Караджов, с ръководствата на "Холдинг БДЖ" ЕАД и Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

Вецков отговори на въпрос как са допуснати два влака един срещу друг. Вецов изрази надежда това, което се е случило, да е прецедент и изтъкна, че устна заповед в железниците не съществува. Той потвърди, че трима са временно отстранени от НКЖИ. От "БДЖ - Товарни превози" участниците в катастрофата са в болнични заведения, като изключим двамата починали, каза Чавдар Трендафилов, временно изпълняващият длъжността на управител на "БДЖ - Товарни превози".

Александър Вецков представи хронологията на инцидента с двата товарни влака:

В 15:50 часа тръгва от гара Световрачене с редовен изходен сигнал, осигурено трасе, товарният влак на частния жп превозвач, начело е елекровоз, втора машина е дизелов локомотив. В 15:56 часа постъпва информация от влаков диспечер до енергодиспечер за това, че в междугарието са пуснати два влака един срещу друг с искане за изключване на напрежението в този участък - междугарието Световрачене - Кремиковци. Спецификата на този участък е, че се захранва от две дялови подстанции, посочи Вецков. Енергодиспечерът предприема веднага действия. В 15:57 часа е заповедта за изключване на захранващото напрежение от страна Кремиковци, а в 15:58 часа е диспечерската заповед за изключване на напрежението от страна на Световрачене. За съжаление в 15:59 часа настъпва ударът. Напрежението е спряно в правилното междугарие, посочи Вецков.