Незабавно спиране на проекта за столичния бул. "Патриарх Евтимий" - такова искане ще бъде внесено до столичния кмет Васил Терзиев, обяви на брифинг общинският съветник от "БСП за България" и председател на комисията по транспорт Иван Таков. Искането е подписано от общинарите от ГЕРБ-СДС, БСП, "Синя София", ИТН и независими общински съветници в Столичния общински съвет (СОС). 

В същото време жители на София организират протест на столичния булевард, тъй като са против да се изгради велоалея, която да е за сметка на десетки паркоместа, а движението по "Патриарх Евтимий" да бъде изцяло преструктурирано.

Таков определи като безпрецедентна ситуацията с промяната на организацията на движението по столичния булевард и коментира, че случващото се е незачитане мнението на общинските съветници и живеещите в района на "Патриарх Евтимий". 

Той посочи, че от години сред хората има недоволство заради възможността не само да отпаднат паркоместа, които и без това са малко в тази зона, но и да се създаде много сериозен трафик и задръстване с новата организация на движение. "Преди седмица, на комисия по транспорт, извиках всички заинтересовани страни, за да кажат своите аргументи и да намерим разумното решение за излизане от ситуацията", добави Таков, цитиран от БТА. 

"Ние не сме против велоалеите и бус лентите, но не по начина, по който се правят в момента нещата - без всякаква информация в Комисията по транспорта, без всякаква консултация и с гражданите, и с общинските съветници", уточни той. По думите на Таков точно преди една седмица е постигнато съгласие всички допълнителни документи, които не са предоставени в комисията по транспорт, да бъдат предоставени за следващото заседание и между дирекция "Транспорт" и дирекция "Управление на трафика" да бъдат потърсени други варианти, които да удовлетворяват всички заинтересовани страни.

Какво се получи една седмица по-късно - всъщност нищо не се е променило, каза Таков. По думите му заместник-кметът по транспорта е заявил, че е подписал заповед само за ремонт за подобряване на пътната настилка на бул. "Патриарх Евтимий". Сега разбираме, че всъщност новата организация на движението с бус лентата и велоалеите продължава да се изпълнява, въпреки че се разбрахме в комисия единодушно да се търсят алтернативни решения и до тогава да не се работи, каза той. В момента виждате - продължава изпълнението на проекта за двупосочно движение по "Фритьоф Нансен", което е част от този проект, добави Таков.

Той каза още, че им е било обяснено, как ще бъдат взети паркоместа от НДК, но това отново не е било съгласувано с НДК. Нека сме наясно над 140 паркоместа ще бъдат премахнати по бул. "Патриарх Евтимий" и не само това - въвеждането на бус лента по този начин от дясната страна и паралелно паркиране от лявата страна може да си представите до какъв транспортен хаос ще доведе в тази зона. Това значи конфликт с тролейбусите, конфликт с велосипедистите, обясни Таков.

Карлос Контрера, Севделина Петрова, Прошко Прошков, Иван Таков, Пламен Данаилов, Ваня Григорова и Ивайло Йонков

Снимка: БТА

"Никой от нас не е против бус ленти, велоалеи, увеличението на потреблението на градския транспорт. Това не може да се случва на гърба на хиляди хора, живеещи в центъра на София и на гърба на стотици хиляди, които преминават оттам всеки ден, коментира общинският съветник от ГЕРБ-СДС Прошко Прошков.

Той попита излъгал ли е кметът на София, когато съобщи на 16 април, че е подписана заповед само за ремонт на пътната настилка, излъгал ли е, когато каза, че потенциално добавяне на велоалеи следва да се направи след предварително обсъждане и запознаване на широката общественост, както и излъгал ли е заместник-кметът по транспорт, когато каза, че ще предостави всички съотносими документи, свързани с управлението на трафика.

Днес видяхме разрушаване на острови, подготовка за пътна маркировка. Факт е, че ще се предизвика хаос и задръствания, коментира Прошко Прошков.

Общинският съветник от ВМРО Карлос Контрера добави, че са свидетели на една транспортна политика на инат. Той бе категоричен, че не приема подход, при който едно се говори, а съвсем друго се прави. Темата с реорганизацията на движението на бул. "Патриарх Евтимий" е взривоопасна от миналия мандат. Не споделям твърдението, че там трябва да има бус лента - това е един стар спор, който съществува от миналия мандат и авторите на тази идея от "Спаси София", добави Контрера.

По думите му данните от Столичния електротранспорт за движението на тролейбусите показват, че няма проблем със закъснения и в този смисъл няма никаква необходимост там да се разчертава трасе на бус лента, без да бъде решена цялостно организацията на движението в зоната.

Димитър Петров, Андрей Зографски, Борис Бонев, Илиян Павлов, Христо Копаранов и Гергин Борисов

Снимка: БТА

 

На брифинг в Столичната община Борис Бонев от "Продължаваме промяната - Демократична България" и "Спаси София" обясни, че велоалеята и буслентата по бул. "Патриарх Евтимий" са потвърждавани във всеки един стратегически документ на Столичната община. 

"Видяхме опит за намеса в разделението на властите и грубо погазване на демократичните принципи и закона", добави Бонев. Той припомни, че програмата за развитието на велосипедния транспорт вече е приета от Столичния общински съвет.  

Идеята на проекта за бул. "Патриарх Евтимий" е отпадналите паркоместа от там да се компенсират на бул. "Витоша", да има бус лента и велоалея, както и монтиране на специални платформи, с които нископодовите тролейбуси да бъдат достъпни. Зад него стоят ПП-ДБ и "Спаси София", заместник-кметът по транспорт Илиян Павлов и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков

Проектът бе представен в петък именно от Павлов по време на пресконференция с общинските съветници от групата на "Продължаваме Промяната - Демократична България" и "Спаси София" Андрей Зографски, Симеон Ставрев и Димитър Петров и кмета на "Средец" Трайчо Трайков.

Проектът предвижда трансформация на булевардите "Патриарх Евтимий", "Витоша", "Фр. Нансен" и "Ген. Скобелев" и е възложен в устройствения план още през 2011 г. Заложена е и бус лента, каквато обаче все още няма, посочи Павлов. При обявяването на проекта зам.-кметът обясни и, че това не е нещо, за което сегашната администрация се е сетила и че се прави за софиянци, предвидено е отдавна, но не е реализирано. 

Павлов успокои живущите в района, че решението е максимално балансирано и в него са адресирани техните искания.