Връщането на старата организация на движение е от правомощията на кмета на София Васил Терзиев. Това заяви председателят на транспортната комисия към Столичния общински съвет (СОС) Иван Таков след края на днешното, извънредно заседание на комисията, свикана във връзка с въвеждането на новата организация на движение по булевардите "Витоша", "Патриарх Евтимий" и ул. "Фритьоф Нансен" и създалото се напрежение сред живущите в района.  Според него трябва да се намери балансиран подход, който е да е добър за всички засегнати страни, а не да се действа крайно.

Таков припомни, че още на предишното заседание на транспортната комисия, две трети от общинските съветници са изказали мнение против новата организация на движение.

Очакваме от зам.-кмета по транспорт да предостави всички документи, които сме поискали и на следващото си заседание комисията ще вземе адекватно решение как да процедира от тук нататък, каза още Иван Таков.

По думите от сега нататък, до следващото заседание на транспортна комисия, вече е отговорен кметът на София и неговият заместник-кмет по транспорта и допълни, че и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков настоява да се върне предишната организация на движение.

На следващото заседание на транспортна комисия, което най-вероятно ще бъде през юни, ще бъде взето адекватно решение, което ще бъде предложено на вниманието на СОС. Съответно, ако Съветът го потвърди с гласуване в зала, то може да бъде задължително и за кмета на София Васил Терзиев. Дотогава разбираме, че хората ще продължат с протестите, ще продължат и задръстванията, които и без тях вече са факт, каза Иван Таков.

Дебатът в транспортната комисия

Остри критики и обвинения отправиха общинските съветници от транспортната комисия в Столичния общински съвет във връзка с реорганизацията на движението по булевард "Патриарх Евтимий", бул. "Витоша" и ул. "Проф. Ф. Нансен". Инициатори на нововъведената реорганизация на движение в центъра в София са общински съветници от ПП-ДБ и "Спаси София", но проектът е от преди 12 години.

Защита на промените

Андрей Зографски от групата на ПП-ДБ-СС защити реорганизацията като се позова и на статистиката, предоставена от Центъра за градска мобилност, която показвала, че тролейбусните линии, преминаващи в този участък, закъснявали в голям процент от случаите. В цитираните от него данни той посочи, че тролейбусите се движели под 12 км/ч.

"Ние сме длъжни да осигурим добри условия за градски транспорт и по този начин да покажем повече пътници и да вдигнем приходите", заяви Зографски.

Само за последните 24 часа са пристигнали около 250 становища към Комисията по транспорт, ние сме прегледали всяко едно тях.

223 са "за" проекта за новата организация на движение, 20 са "против", добави общинският съветник.

Велосипедисти се събраха пред Столична община в знак на подкрепа на новите велоалеи в центъра на София

Снимка: БНТ

Според него настройването на едни групи от обществото срещу други е "грешна стратегия на онези, които си правят предизборна кампания". Нито "Спаси София", нито кметът Терзиев участват в предизборна кампания, подчерта той.

Снимка: Facebook/Diana Russinova

Зографски увери, че в следващите три месеца ще бъде направено преброяване на трафика, след като се пусне окончателно новата организация на движение.

"Ако има отклонения от симулацията и от очакваните резултати, със сигурност няма да сме тези, които ще си зарият главата в пясъка, ще вземем съответните мерки, за да коригираме тези евентуални недостатъци", посочи Андрей Зографски.

Снимка: БТА

Според него е нормално, докато се изпълнява все още проектът, да има временни затруднения в движението, но няма транспортен апокалипсис. Всеки ден следим трафика в района, освен когато има протест и "Патриарх Евтимий" и той е изцяло блокиран, други задръствания в рамките на денонощието няма, заяви общинският съветник.

Зографски информира, че по същата методология, когато е правено проучване за велосипедния трафик през 2020-21 г., ще се направи ново проучване през тази година, за да е сигурно, че има увеличение на този вид транспорт. Наша задача е от 100% улица само за автомобили, да осигурим минимални условия и за другите три групи участници в движението - пешеходци, велосипедисти, градски транспорт.

Снимка: БТА

Неговият колега Борис Бонев, с публикация в социалната мрежа, коментира, че отчита някои пропуски от тяхна страна, които ще бъдат поправени, но също припомни, че проектът за промяната в организацията на движението не е нов, той е заложен в плана за устойчива градска мобилност от над десет години и е препотвърден в различни доклади на чужди архитекти, които са се занимавали с градоустройство на градовете.

Съветници от "БСП за България", ГЕРБ-СДС, ВМРО и "Синя София" отправиха критики.

Абсурдът трябва да спре!

"Начинът, по който се комуникират нещата и по който се случат, е абсолютно безобразен. В момента се настройват едни граждани срещу други граждани и смятам, че има умисъл в тези действия", заяви общинският съветник от "БСП за България" Иван Таков, който е и председател на постоянната комисия по транспорт към Столичния общински съвет (СОС).

Иван Таков каза, че преди две седмици на комисия по транспорт е изискал набор от документи за въвеждането на новата организация на движение от заместник-кмета по транспорт и като ангажимент той е обещал да ги предостави. Според Таков в комисията е било ясно заявено, че освен преасфалтиране на "Патриарх Евтимий", друго нищо няма да се прави, предаде БТА.

"След това обаче без каквото и да е комуникационна стратегия, в празничните дни около Великден те свършиха това, което бяха решили и не само излъгаха комисията и членовете ѝ, но и гражданите", заяви Иван Таков.

Той каза, че на транспортна комисия е решено заедно с транспортна дирекция на Столичната община и със заинтересованите страни, да се търси едно по-балансирано решение, тъй като е видно, че има напрежение сред живущите.

"Сега ще наблюдават три месеца и като видим, че това не е адекватно решение, какво става", попита Таков.

Той каза, че чак днес, преди заседанието на извънредната комисия по транспорт, е получен необходимият набор от документи за проекта и са публикувани интернет страницата на СОС. Това не е сериозен подход и не го приемаме, коментира Таков.

Относно цената на реорганизацията на движението председателят на транспортната комисия каза, че 480 хил.лв. струва новата пътна маркировка, а като се добави и полагането на нов асфалт, сумата стига над 1 млн.лв. С какви протоколи е решено, че там е нарушена настилката, че да се прави преасфалтиране и кой ще носи отговорност за похарчените пари, ако трябва да се възстанови старата организация на движение, попита Таков.

Те са взели решение на база на това, което искат да се случи, а не на база на най-доброто за софиянци, добави той.

"Този абсурд, този хаос, тази арогантност към СОС да се прави нещо през нашата глава, без да има решение, трябва да спре. Ако оставим администрацията да взима тези решения, без тези, които сме избрани, ще отидем в една ситуация от преди 89-та година", заяви и Ивайло Йонков от "Синя София". "Разбирам, че са нужни и необходими велоалеи и бус ленти, но не там. Няма да караме хората да обикалят по 50 минути да търсят къде да паркираме, няма да наказваме центъра заради всички", допълни той.

Снимка: БТА

Карлос Контрера от ВМРО разкритикува заместник-кмета по транспорт заради това, че протоколът от Малката транспортна комисия, където било взето решението, не бил представен на общинските съветници.

"Презентацията, която зам.-кметът ни представи, беше от миналия път. Няма нищо ново. Продължава да се крие от комисията въпросния протокол на Малка транспортна комисия, с което е одобрено организацията на движението. Какво разглеждаме днес - твърдения", каза общинският съветник от ВМРО.

Контрера настоя до другата седмица цялата документация, с предложенията за реорганизация на движението, да бъде предоставена на членовете на комисията.

Снимка: БТА

Прошко Прошков от ГЕРБ-СДС се обърна към общинските съветници на ПП-ДБ-СС, заявявайки, че те подкрепят увеличаването на мрежата от велоалеи в града. Той каза още, че предупредил Борис Бонев преди да се прави реорганизация на движението, да се проведат обсъждания с гражданите и да се изготвят внимателни анализи.

"Не сме врагове на велосипедите, но има няколко аспекта. Вие забелязахте в презентацията на заместник-кмета Павлов една голяма дупка от четири години - това не е случайно. Ако се обяха провели при такова голямо одобрение обществени обсъждания, общината щеше да реализира този проект с лекота. Тогава получих стотици сигнали от граждани и още тогава казах на колегата Бонев "Мислете го, правете го, не без обсъждания на граждани, не без търсене на алтернатива, не без внимателен анализ", каза той.

"Днес вместо анализ, ние отново получаваме презентация. Обичам да работя с реални данни. Къде са данните за закъснение, къде е симулацията на трафика?

Очевидно е нечестен начинът, по който се случи. Това е по-голям проблем от проекта", допълни общинският съветник.

Прошков каза, че има множество варианти, с които както да се изградят велоалеи, така и да се запази нормалността за живущите в района. Той обаче коментира, че в момента липсвали анализи за алтернативни трасета, така че да бъдат избягвани задръствания. Общинският съветник добави, че нямало и яснота как екипите на "Спешна помощ" за това как биха могли да се придвижват с линейките, като подчерта, че именно в тази част на града има най-висока концентрация на болници.

Независимият общински съветник Красимир Гълъбов коментира, че конфликтът с реорганизацията на движението е можел да бъде избегнат, но трябвало всички общински съветници детайлно да бъдат запознати с проекта. По думите му големият проблем е с велоалеите, които са предвидени да се изградят.

"За да има велоалеи и политики в тази насока, трябва да има комплексна оценка на движението на София. Да се изработи един цялостен алгоритъм, който да обхваща както автомобилния, градския, велоалеите, за да можем да постигнем резултат, в който алогоритъм ние ще заложим", каза той.

Снимка: БТА

Връщане на предишната организация на движение по столичните бул. "Витоша", бул. "Патриарх Евтимий" и ул. "Фритьоф Нансен", докато не бъдат въведени компенсаторни мерки, поиска днес, по време на извънредното заседание на комисията по транспорт, кметът на район "Средец" Трайчо Трайков.

Районният кмет на район "Средец" Трайчо Трайков също обвини администрацията на Столична община, че скрила информация за проекта на "Патриарха" и  поиска да бъде върнат

"Не виждам какво наложи това да се случи по този начин, точно сега - със скриване на информация, с подаване на подвеждаща. Предлагам на администрацията на Столична община да върнат предишното положение, докато не бъдат приети компесаторните мерки", заяви Трайков пред транспортната комисия на СОС.

Трайко обясни, че проект за реорганизацията на движението в проблемния участък имало още по времето на кмета Фандъкова.

"Такъв опит беше направен преди 4-5 години, когато почти същия проект беше представен, дори подкрепен от тогавашната администрация в лицето на заместник-кмета Кръстев и кмета госпожа Фандъкова. Проведеохме доста обсъждания и стана ясно, че има достатъчно много както с дребни детайли, така и концептуално, така и с алтернативни предложения. Тогавашната администрация не го реализира. Те обаче не започнаха изчистването последваща работа по търсенето на алтернативни решения, ако има такива", каза той.

Трайков разказа, че самият той не бил уведомен за намеренията на Столична община да реализира проекта, без да го съгласува нито с гражданите, нито със СОС и при отсъствието на каквито и да било анализи.

"Има и по-лошо нещо от байтошовия комунизъм и това е болшевизмът. Когато от 50 човека 30 могат да решат, че ще обесят останалите 20. Не искаме болшевизъм", заяви Трайков. Той подчерта, че трябва да се намери начин се съчетае интересът на всички участници в движението. "Моля да се върне старото положение като преходен период, в който да бъдат въведени компенсаторните мерки и да се обсъдят подобрения на този проект или търсене на алтернативен проект", каза Трайков.

Имахме една сравнително добре дефинирана задача и това беше да разширим велосипедната инфраструктура в София и да подобрим функционирането на градския транспорт, там където е необходимо, посочи районният кмет. "Няма данни, че в отсечката от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Витоша" е необходимо да се прави нещо", допълни той и добави, че ползва тролеите в тази отсечка, като подчерта, че това са едни от най-добре движещите се тролеи в цяла София. Простата задача за велосипедната инфраструктура може да се реши по 1000 начина и целта беше да се избере най-добрия начин, отбеляза Трайков. Той припомни, че такъв опит беше направен преди четири години, когато почти същия проект беше представен и подкрепен от тогавашната администрация.

Кметът на "Средец" каза, че преди години са направени доста обществени обсъждания, включително в администрацията на район "Средец", на които е станало ясно, че по проекта за новата организация на движението има достатъчно много проблеми, както с дребните детайли, така и с концепцията, както и че има много алтернативни предложения. Именно заради това тогавашната администрация не реализира проекта, припомни Трайчо Трайков. Това, което не направиха, обаче е, че не започнаха последваща работа по изчистването на тези противоречия по търсенето на алтернативни решения, ако има такива. Това не се случи, каза той. "Затова, когато сега колегите от новата администрация и СОС започнаха с новия проект, се присъединих към усилията им да се търси решение, бях с тях на пресконференцията, на която се представиха детайлите по проекта", заяви районният кмет. "Това, което не знаех е, че заровете вече са били хвърлени и че проектът се реализира без никакво обсъждане, както поисках, без описване на детайлите и, най-лошото, без предоставяне на компенсаторни мерки на пряко засегнатите хора, които останаха без алтернатива", каза Трайчо Трайков.

Междувременно вътрешният манистър Калин Стоянов също критикува новата реорганиция на движение.

"София трябва да осигури първо подземни и надземни паркинги за всички автомобили в централна градска част и чак тогава да мислим за велоалеи", каза Калин Стоянов. "Не одобрявам това, което се случва на бул. "Витоша", "Патриарх Евтимий" и "Фритьоф Нансен". Задръствания ще има", каза още вътрешният министър.

Вчера обаче столичният кмет Васил Терзиев защити предприетите промени, но заяви, че ще се съобрази с решението на съда по спора, след като вчера Административният съд в София образува дело за законосъобразността на промените по искане на Европейския център за транспортни политики. Диана Русинова от Центъра коментира , че са нарушени 5 наредби и 2 закона.