Не е европейска практика премиерът да вади като фокусник пари от джоба си през годината. Това каза заместник-председателят на ПГ на "БСП за България" Весела Лечева по време на дебатите по държавния бюджет за 2019 г. в частта му трансфери към общините.

Лечева отчете един сериозен проблем и обясни, че той засяга начина, по който се разпределят средствата на българските данъкоплатци.

"За съжаление, през последните години се затвърди практиката изкуствено или умишлено да се занижава приходната част на бюджета и да може абсолютно непрозрачно пред българските граждани да се харчат техните средства, абсолютно субективен да бъде подходът по начина, по който се разпределят те по определените общини и населени места", заяви още Лечева.

По думите ѝ това, което се представя през годината премиерът Борисов да вади като фокусник от джоба си пари за хората с увреждания и обещания от рода на "едно стадионче за 100 млн. лв.", не е европейската практика. "Това като народно представителство трябва да го променим", допълни Лечева.

"Моите въпроси са свързани със средствата, които са необходими за инфраструктура, за ВиК мрежа, водопроводна мрежа и най-вече за саниране във Великотърновска област в общините Павликени и Сухиндол. Нарочно списъкът е много скромен, защото във Великотърновска област се носи слуха, че не Борисов, а Цветанов определял как се разпределят средствата и от него зависи дали един проект ще успее и дали ще се финансира. Затова бяхме скромни в нашите искания, защото по-добре да отидем да се разберем с г-н Цветанов, а не тук, когато се обсъжда бюджета", коментира Лечева.

Според нея програмата за енергийна ефективност е несправедлива. Лечева попита и каква е визията за развитието на тази програма.

Нека заложим през зимния период допълнителни средства от 3 млн. лв. на общините за зимно поддържане и снегопочистване, които да са като резерв в Министерство на финансите, каза народният представител от ПГ на ДПС Танер Али.

Според него при необходимост или при бедствено положение, общините трябва да получат тези средства.

"Ние като ДПС сме подготвили механизъм за разпределение и може би в следващо управление на страната, което очакваме да се случи, ние ще предложим по-адекватно разпределение на тези средства", каза депутатът от ДПС.

"Улиците по населените места са още 57 хил. км, от които 65%, колеги са в крайно лошо състояние, ние трябва да помислим добре и да намерим точния механизъм, когато разпределяме финансовите средства, за да има равнопоставеност между живущите и тези, които пътуват през републикански пътни мрежи и инфраструктури като магистрали", каза още Али.

Ако не беше сменено управлението на БСП във Видин с ГЕРБ, сега Видинска община щеше да връща 75 млн. лв. за водния цикъл, каза народният представител от ПГ на ГЕРБ Владимир Тошев. 

Той коментира предложенията на БСП за повече пари за общините и ги призова: "Ето го финансовият министър тук. Откъде да вземат тези 140 и повече млн., за да го добавят към субсидиите на общините? Не е ли малко нагло?", коментира още Тошев.

Той обясни и ситуацията във Видин, откъдето е депутат.

"Кмет до 2015 г. на БСП, 21 млн. лв. задължения при 36 млн. лв. бюджет. 7 млн. просрочени, блокирани сметки, блокирана каса, блокирани вода, ток. Светофарите не работеха във Видин при кмет на БСП. Сега управлява кмет на ГЕРБ. Наследихме над 80 дела от контрагенти на общината за принудително изплащане на задължения. Провален проект за над 5 млн. лв. Спасен е и в момента е готов. Епиграфски център изцяло провален, но в момента работи", допълни още Тошев.

"В момента във Видин се изпълняват проекти за над 70 млн. лв. Ако не беше сменено управлението на БСП във Видин с ГЕРБ, сега Видинска община при 40 и няколко милиона бюджет, щеше да връща 75 млн. лв. за водния цикъл, заради провалена пречиствателна станция", допълни още Тошев.

В реплика секретарят на ПГ на БСП и също депутат от Видин Филип Попов заяви, че казаното за спрените светофари е вярно. Той уточни, че това е било след управлението на кандидат-кмет и кмет от ГЕРБ, който в момента е осъден. "Когато застъпи кметът на БСП във Видин в Общината нямаха химикалки", допълни още Попов и уточни, че е имало 22 млн. лв. задължения.

Депутатът Десислава Атанасова от ГЕРБ направи втора реплика на Владимир Тошев и го попита колко пъти предходният репликиращ Филип Попов е бил народен представител от тази област, в кое правителство колко средства са отпуснати не само областния център Видин, а и за общинските такива. "На мен ми омръзна да слушам фалшиви новини от тази трибуна и конкретно от г-н Филип Попов през последните няколко дни", допълни още Десислава Атанасова.

В лично обяснение Попов заяви, че е депутат от 42-ро, 43-то и 44-то НС. "На последните парламентарни избори бях водач в листата във Видин. Бихме ГЕРБ с 12% разлика", допълни още Попов и уточни, че очевидно е направил нещо за града.

В дуплика Владимир Тошев допълни, че БСП трябва да следят бюджета на Министерски съвет, а не този на "Позитано", защото ги объркват. 

Народните представители определиха общата субсидия на общините за 2019 г. в размер на 3,2 млрд. лв. "За" бюджетите на общините гласуваха 113 народни представители, "против" - 57 и "въздържали се" - 2, с което те бяха приети, а след това по искане на опозицията бяха прегласувани и отново приети.

Предвиденият трансфер за общините за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища е в размер на 38,2 млн. лв. За капиталови разходи в бюджета са разписани 179,1 млн. лв.

За Столична община са предвидени трансфери в размер на 488,552 млн. лв. За община Благоевград са предвидени 42,9 млн. лв.; за Бургас - 103,47 млн. лв.; за 142,053 млн. лв.; за Велико Търново - 47,151 млн. лв.; за Видин - 29,753; за Враца 41,224 млн. лв.; за Габрово 30,432 млн. лв.; за Добрич 45,853 млн. лв.; за Кърждали 41,131 млн. лв.; за Кюстендил - 28,984 млн. лв.; за Ловеч - 26,404 млн. лв.; за Монтана - 29,089 млн. лв.; за Пазарждик - 57,157 млн. лв.; за Перник - 39,804 млн. лв.; за Плевен - 60,787 млн. лв.; за Пловдив 151,921 млн. лв.; за Разград - 29,746 млн. лв.; за Русе - 71,382 млн. лв.; за Силистра - 28,352 млн. лв.; за Сливен - 64,646 млн. лв.; за Смолян - 26,956 млн. лв.;Стара Загора - 75,159 млн. лв.; за Търговище - 33,078 млн. лв.; за Хасково - 45,544 млн. лв.; за Шумен - 49,939 млн. лв.; за Ямбол - 38,430 млн. лв.