Изграждането на тунел през Креснеското дефиле е най-целесъобразният и екологичен вариант за трасе на АМ "Струма" в района. Това заяви пред БНТ вицепремиерът и министър на околната среда и водите Борислав Сандов.

По думите му АМ "Струма" в района на Кресна няма как да бъде истинска магистрала, а по-скоро ще е скоростна отсечка.

Министърът на околната среда и водите категорично се противопостави на идеята скоростният път да минава през самото дефиле, защото, по думите му, това е в нарушение на екологичното законодателство у нас и на Бернската конвенция.

Така остават два варианта - пътната отсечката да минава през обходно трасе или през тунел. "Изграждането на обходно трасе би било по-евтино, но би генерирало много повече въглеродни емисии", смята Сандов и затова, според него, най-добрият вариант е изграждането на тунел.

"Разговорите по този въпрос в рамките на кабинета вече са в ход, предстои да бъде потърсено решение", обясни екоминистърът.

За днес е насрочена среща между министъра на околната среда Борислав Сандов и министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Според Сандов е напълно постижимо АМ "Струма" да бъде завършена с европейски средства в рамките на пълен четиригодишен мандат на това правителство.

Сандъв също така сигнализира за натиск и грубо отношение от страна на инвеститор към регионалната инспекция по околната среда и водите в Кърджали.

"Става въпрос за Горубсо-Кърджали, чийто представител е заявил на заседание на инспекцията, че компанията ще осъществи своето инвестиционно намерение за добив на злато в региона без значение дали държавата ще разреши това, или не", поясни Сандов и подкрепи думите си с аудиозапис от заседанието на инспекцията.

Според вицепремиера подобно поведение е недопустимо.

"Предстои драстично повишение на глобите за използването на незаконни сметища. Търси се решение и на въпроса с изграждането на завод с инсинератор за отпадъците на София", добави екоминистърът и допълни, че мястото на подобен завод не е на територията на столицата.

"МОСВ ще търси начин да разшири и мониторинга за замърсяване на въздуха. Идеята е с европейски средства да се закупят и монтират още устройства, които да бъдат разположени в градове извън обхвата на наблюдението", добави той.

Министър Борислав Сандов коментира още, че трябва да се вземат спешни мерки по укрепването на язовир "Огоста" над Монтана. При стената на язовира има карстови каверни, които не са запълнени при изграждането му и причиняват постепенно и леко подкопаване на стената. За да се реши проблемът, каверните трябва да бъдат запълнени и да бъде изградена инжекционна завеса.

Сандов успокои, че язовирът не представлява непосредствена опасност за жителите на Монтана, но ако не се вземат мерки, до няколко години може да стане проблем.

Министърът на околната среда и водите ще търси начин и за повишаване на заплатите във ведомствата под управлението на МОСВ.

"Служители със заплати под 1000 лева опазват националните ни паркове от бракониери, а с повишението на минималната работна заплата хигиенист в МОСВ може да се окаже с по-високо възнаграждение от планински рейнджър, което не е справедливо", изтъкна министърът.