Двамата апостоли, които били ревностни разпространители на християнството, претърпели много страдания и гонения и били наречени "първовърховни престолници и вселенски учители".

Петър - беден рибар от град Витсаида край Галилейското езеро, е един от първите ученици на Христос и един от преданите му последователи.

Павел, роден в Тарс, Киликия, първоначално изповядва юдейската религия и е сред гонителите на християните.

На път за Дамаск той е ослепен от видение на Господ. Завеждат го обратно в града, където след три дни е изцерен по чудо. От яростен противник става най-ревностен разпространител на Христовото учение.

През 67 г. заедно със сподвижника му Петър са разпънати на кръст от император Нерон в Рим.

Първите сведения за празника датират от четвърти век, като той първо започнал да се чества в Рим. На 29 юни - по Юлиянския календар, през 258 г. в Рим било извършено пренасянето на мощите на апостолите Петър и Павел.

На Петровден във всички православни храмове се отслужва празнична Света литургия.

Обикновено християните се подготвят за празника с неколкодневен пост, наречен "Петров" или "Апостолски". Продължителността му е различна и зависи от датата на Великден.

В представите на българския народ двамата апостоли - Петър и Павел, се възприемат като братя, от които Петър е по-младият. Някъде се смятат и за близнаци. В иконографията Свети Петър се изобразява като старец в бели одежди, който държи ключовете на райските порти и определя коя душа е праведна и коя не е.

В някои райони на Петровден се правят сборове. Месят се обредни хлябове и се ядат ранни ябълки - петровки. Празникът съвпада с времето на жътвата и на него се работи, обикновено през първата половина на деня. В много селища на този ден се правят сборове, колят курбани за светиите и се слага обща трапеза с песни и хора. Преди всичко това е жертвоприношението на петел, а известно е, че още в древните митологии птицата е знак на висшето, небесното.

Петелът например е соларен знак: той, както и слънцето, отмерва времето и е символ на възкресението. Жертвоприношението му се свързва със запалването на огъня и съответно - с омилостивяването на силите, които изгарят природата. Така свързаният с живота и смъртта петел символизира плодородието и продуктивността; затова често той е жертва и в сватбените обреди, която ще осигури плодовитостта на брака. В Новия завет петелът става знак на разкаянието на Петър.

На някои места те се раздават като помен за починали деца. Имен ден празнуват Петър /от гръцки "камък"/, Павел, Петрана, Полина, Павлина, Петя, Камен. В класацията на НСИ за най-разпространени лични имена сред мъжете Петър заема пето място, като 2.22% от мъжете в България носят това име.