Резултатите от националното външно оценяване в десети клас са съизмерими с резултатите от миналата година, средният резултат по български език и литература (БЕЛ) e 49,4 точки, а миналата година беше 49,44 точки или спадът е само с около 4 стотни.

100 точки по БЕЛ има само един ученик, а 100 по математика - 379 десетокласници. 7 ученици имат 0 точки и на двата изпита.

По БЕЛ учениците са се справили много добре със задачи, които изискват по-голяма интегралност на знанията и голям процент от десетокласниците са работили върху създаването на текст, което също е положително в сравнение с миналата година. Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков днес, представяйки анализ на резултатите от националното външно оценяване в десети клас, предаде БТА.

По математика резултатите показват, че учениците са се справили с част от практическите задачи, които са свързани с разстояние, с време и с измерване на различни величини, но имат определени затруднения със задачи, свързани с финансовата грамотност, обясни министър Цоков.

Той уточни, че учениците са се затруднили при изчисляването на лихви и това трябва да се подобри през следващите години, като акцент в преподаването на математика в рамките на първия гимназиален етап на обучение. Лекият спад на резултатите - с около една точка и четири десети от миналата година по математика, до голяма степен се дължи на това, че само една четвърт от учениците са успели да решат задачите, свързани с финансовата грамотност. Средният резултат от тази година по математика в десети клас е 33,1 точки, а през миналата година е бил 34,5 точки, съобщи образователният министър.

Изводът от този резултат е, че явно не се обръща достатъчно внимание на задачите с практическа насоченост, които са близо половината задачи в новия формат на изпита, коментираха от МОН.

Резултатите от националното външно оценяване в десети клас са важни, защото още на 4 декември 2023 г. поехме ангажимент да започне плавна промяна във формата и в типа въпроси във външното оценяване на учениците и в държавните зрелостни изпити. Тя започна през тази година с формата във външното оценяване в десети клас. Около 50 процента от задачите в сегашното външно оценяване в десети клас са с практическа насоченост и част от тях са с интегрален характер, както обявихме още на 4 декември, каза министър Цоков.

По математика задачите с практическа насоченост от националното външно оценяване сега в десети клас са около 48 процента, а по български език и литература са малко повече.

"В изпита по БЕЛ няма нито една задача за възпроизвеждане, всички задачи са насочени към по-горни равнища на мислене на учениците, което също е плюс, но това не е различно учебно съдържание", обясни министърът.

Над 52 000 ученици се явиха на национално външно оценяване по български език и литература, а близо 51 000 - по математика. Тази година тестът по български език и литература съдържаше 21 задачи - с две по-малко от миналата. По математика тестът се състоеше от 17 задачи, както миналата година. 15 от тях бяха с избираем отговор, а за решаването на останалите две с разширен свободен отговор, учениците представяха в писмен вид необходимите обосновки.

На 10 юни, теза на темата "Любов и власт" по откъс от "Изворът на Белоногата" писаха десетокласниците, които се явиха тогава на националното външно оценяване по български език и литература. Те трябваше да отговорят и на въпроси защо това произведение е поема, да дадат две характеристики, които определят Гергана като типична героиня от възрожденската литература, да тълкуват смисъла на словосъчетанието "мъртво сърце" и други задачи. На изпита имаше и задача, по която трябваше да се направи резюме на текст за пластмасовите отпадъци. Друга задача изискваше отговори на въпроси, свързани с биология, химия и физика.

По математика тестът беше на 12 юни и се състоеше от 17 задачи, както миналата година.