НЗОК засече нарушения при случая с жената, починала заради липса на аортна клапа
Какво става с пациентите, които не могат да доплатят лечението си?
"Столичната здравно-осигурителна каса извърши проверка на 26 и 27 април съвместно с експерти от НЗОК. При проверката се установи, че пациентката има три пролежавания в болницата, първото е от 27 до 30 март, второто е от 30 март до 2 април, и третата хоспитализация е на 21 април, когато пациентката почива.
При проверката са констатирани нарушения. Най-сериозното нарушение е, че ехо-кардиографията е извършена от лекари без специалност", обясни по Нова Оля Василева, началник-отдел "Контрол на медицинските дейности" в Столичната здравно-осигурителна каса.
Изказването й е по повод смъртта на жена с кардиологичен проблем, която е била приета в тежко състояние в болница, където лекарите установили, че трябва да й се постави клапа. Пациентката обаче почина, преди лекарите да успеят да й помогнат. Казват, че просто не са имали в склада това скъпо медицинско изделие.
"За първата хоспитализация сме връчили протокол за неоснователно получени суми и лечебното заведение ще възстанови парите, които сме заплатили", каза Василева, цитирана и от Дарик.
"При втората хоспитализация лечебното заведение свиква консилиум, който решава, че пациентката е изключително рискова за операция и й препоръчват въпросната клапа да бъде поставена. След това решение от 2 април, към дата 21 април в деловодството на НЗОК не е постъпвало заявление или искане от лечебното заведение за отпускане на тази клапа", посочи Оля Василева.
Преди дни от лечебното заведение заявиха, че аортната клапа е скъпо медицинско изделие, което нямали възможност да държат на склад.
"В случая категорично не е ставало въпрос за пари. Това го потвърди и д-р Джоргова, която е началник на отделението, както и директорът на болницата. От действието на списъка от миналата година от 1 април до 31 март 105 пациенти са оперирани, от които 7 са починали", заяви Павлина Иванова, началник отдел "Лекарства и контрол" в НЗОК.
"Когато се появи болен в дадена болница, на който е необходимо да се направи такова скъпоструващо лечение, редът е то да се поиска със съответните документи от тази комисия, която се събира ежеседмично. В случая обаче няма такова", обясни Павлина Иванова.