Д

С проведените процедури успяхме да съкратим сроковете и строителството й ще приключи с една година по-рано от определения през миналата година срок. Това обяви във Велико Търново днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на втората дискусия на тема "Магистрала "Хемус" - възраждане на българския Север". До края на 2021 г. ще бъдат завършени нови 160 км от магистралата, каза още министърът, цитиран в съобщение на МРРБ.

Николай Нанков напомни, че вече започна строителството на нови 9,3 км в участъка от Ябланица до п.в. "Боаза" от дългата общо 420 км магистрала, от която в момента са в експлоатация 170 км. Индикативният срок за завършването на този участък е 2 години, но имаме уверението на строителите и на Агенция "Пътна инфраструктура", че ще бъде съкратен на година и шест - седем месеца, съобщи Николай Нанков.

От думите на регионалния министър стана ясно, че вече приключва проектирането на 52-километровия участък от п.в. "Боаза" до разклона за Плевен и Ловеч. Проектът предвижда удължаване на трасето с 2 км, но ще бъдат спестени около 200-300 млн. лв. от държавния бюджет. Очакваме тръжните процедури за избор на строител да стартират през месец август и още в рамките на 2020 г. тези 52 км да бъдат изцяло изградени, изрази увереност Нанков.

Предвиждаме през август да стартира търг за инженеринг за други 85 км от магистралата - от разклона за Плевен и Ловеч до разклона за Русе и Велико Търново. Очакваме този участък да е готов през 2021 г. Така до края на 2021 г. от магистрала "Хемус" е реалистично да бъдат завършени общо около 160 км, подчерта министърът.

В най-изостанала фаза като процедури е 90-километровият участък от магистралата от разклона за Русе и Велико Търново до п.в. "Буховци", но след като проектът премине през всички нормативни процедури по устройствено планиране, екологични и вещни процедури, той може да бъде завършен до началото на 2024 г., уверен е Нанков. Той допълни, че до два-два и половина месеца се очаква да стартира реалното строителство и на най-западния участък от 16,3 км на магистралата - между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово".

По отношение на магистрала "Русе - Велико Търново" регионалният министър обяви, че делото във Върховния административен съд за жалбата по ОВОС е насрочено за 18 юни. Ако то е в полза на АПИ, още в рамките на годината ще може да започне работата по парцеларните планове и процедурата по строителство, коментира Нанков.

133 км е дължината на магистрала "Русе - Велико Търново" от Дебелец до бъдещото трасе на втория Дунав мост при Русе. Най-тежък от гледна точка на сигурност и пътна безопасност е участъкът Русе - Бяла, обърна внимание регионалният министър. Той коментира, че индикативната стойност на проекта за магистралата, която ще бъде разделена на три етапа, е над 1 млрд. лв. Точната стойност ще стане ясна след изготвянето на технически проект, като очакваният срок за завършване на важната и за съседните на Русе и Велико Търново области е средата на 2022 г.

Всички обсъждания за магистрала "Русе - Велико Търново" са направени компетентно, всички процедури са спазени. Избраното трасе е оптималното и екологично най-щадящото, каза председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов.

До края на годината очакваме да бъде сключен договорът за изпълнение на участъка Ботевград - Мездра от скоростния път "Видин - Ботевград", информира още Николай Нанков. Той коментира, че с реализацията на тези и други важни за Северна България проекти ще се даде шанс за развитието ѝ също както и за Южна България.

Южната част на страната изпревари в пъти в инфраструктурно отношение през последните години Севера. По протежение на АМ "Тракия" за две години и половина се развиха три индустриални зони. Не случайно Европейският парламент посочи АМ "Тракия" като един от трите най-успешни примера за ефекта от кохезионната политика на Европейския съюз, коментира министърът. Той изрази убедеността си, че същият принос за Северна България ще даде завършването на АМ "Хемус".

Николай Нанков посочи, че тя ще бъде изградена с национален ресурс, като се разчита основно на бъдещите приходи от тол системата, чието генериране са очаква да започне от средата на 2019 г.

В отговор на въпрос регионалният министър отбеляза, че през следващите 7 години в страната ще има 16 нови тунела, като заедно с възложените от Национална компания "Железопътна инфраструктура" ще бъдат изградени общо над 60 км тунелни съоръжения. Очаква се най-сериозен инвеститорски интерес за реализиране под формата на публично-частно партньорство да привлече тунелът под връх Шипка, съобщи той.

Пред медии министър Нанков коментира, че през тази и следващата година, поетапно според възможностите на бюджета, приоритетно ще бъдат ремонтирани съоръженията по протежение на европейските транспортни коридори, които са най-натоварените в страната. Разчитаме не само на бюджета на АПИ, но и на преизпълнение на държавния бюджет като през миналата година. От средата на 2019 г., когато въведем тол системата, ще имаме достатъчен ресурс да направим ударно до края на годината онези ремонти, които няма да успеем през тази, посочи министърът.

През тази година бъдат довършени две тунелни тръби на АМ "Хемус" - "Витиня", която беше ремонтирана частично през 2017 г., и "Ечемишка", както и три мостови съоръжения. Според възможностите на бюджета през тази и следващата година ще бъдат ремонтирани още тунелите "Траянови врата" на АМ "Тракия" и намиращите се на територията на Велико Търново. Очаква се строителните работи по тях да започнат още тази есен. Сега приключваме проектите и започваме с реално строителство след около 1-2 месеца. Вече се работи по тунела на обходния път на Ловеч. Готов е техническият проект за ремонта с бюджетни средства на тунел "Кривия" на път Е-79 в Кресненското дефиле, съобщи още регионалният министър.