"Радостта стои в основата на християнството въобще и особено на Православието. Радостта е и богословска категория. Радостта от въплъщението на Христос - Спасението.
А пътят към нашето спасение е чрез молитвата. Посредник на тази молитва са светите изображения", разказа доц. д-р Ралица Русева – главен уредник на криптата, цитирана от БГНЕС.
Вижте снимки >>>
В експозицията са представени около 55 икони и църковна утвар от XIV до XIX. За този период са характерни няколко направления в църковното изкуство.
Едното е свързано с местни локални школи, развитие на едно по-примитивно изкуство, а от друга страна се развива тенденция, която е официалната линия на този поствизантийски период.
Намесват се елементи от италианското изкуство, прониква изкуството и на Света гора и се пренася по целите Балкани и е характерно със своята естетика, пищност и изисканост, обясни доц. Русева.
Те се показват за първи път пред българска публика и са реставрирани в последните месеци, като някои дори са в етап на реставрация.
"Тоест изложбата е пълна изненада дори и за специалисти", каза доц. Русева. Те са от фонда на криптата.
Акцент на изложбата е обков на икона на Св. Георги с етикет Диасорит. Той е от XIV век, но има и от XVI, XVII, XIX в.
"Това е най – ранното произведение, изключителна майсторска изработка, рядко срещана въобще на нашите земи", каза Ралица Русева.
В изложбата са разработени няколко теми: иконография на Св. Богородица, български светци, домашни икони и светци-покровители на семейството, западни влияния в православната живопис, руска походна църква от Руско-турската война.
Включени са и икони с нетрадиционна иконография и дори иконографски куриози, като икона на света Сряда, каквато в действителност не съществува.
Иконите показват различни художествени направления и школи в православната живопис на Балканите.
А пътят към нашето спасение е чрез молитвата. Посредник на тази молитва са светите изображения", разказа доц. д-р Ралица Русева – главен уредник на криптата, цитирана от БГНЕС.
Вижте снимки >>>
В експозицията са представени около 55 икони и църковна утвар от XIV до XIX. За този период са характерни няколко направления в църковното изкуство.
Едното е свързано с местни локални школи, развитие на едно по-примитивно изкуство, а от друга страна се развива тенденция, която е официалната линия на този поствизантийски период.
Намесват се елементи от италианското изкуство, прониква изкуството и на Света гора и се пренася по целите Балкани и е характерно със своята естетика, пищност и изисканост, обясни доц. Русева.
Те се показват за първи път пред българска публика и са реставрирани в последните месеци, като някои дори са в етап на реставрация.
"Тоест изложбата е пълна изненада дори и за специалисти", каза доц. Русева. Те са от фонда на криптата.
Акцент на изложбата е обков на икона на Св. Георги с етикет Диасорит. Той е от XIV век, но има и от XVI, XVII, XIX в.
"Това е най – ранното произведение, изключителна майсторска изработка, рядко срещана въобще на нашите земи", каза Ралица Русева.
В изложбата са разработени няколко теми: иконография на Св. Богородица, български светци, домашни икони и светци-покровители на семейството, западни влияния в православната живопис, руска походна църква от Руско-турската война.
Включени са и икони с нетрадиционна иконография и дори иконографски куриози, като икона на света Сряда, каквато в действителност не съществува.
Иконите показват различни художествени направления и школи в православната живопис на Балканите.