Това решение било взето, след като религиозните институции, които трябва да определят началото на месеца, не успяха да установят с точност кога настъпва новолунието в последните дни на месеца шаабан по мюсюлманския календар. Тринадесетте страни са Йордания, Саудитска Арабия, Египет, Бахрейн, Катар, Обединените арабски емирства, Кувейт, Йемен, Ливан, Сирия, Тунис, Алжир и палестинските автономни територии. Асоциацията на мюсюлманските учени в Ирак се присъедини към решението на изброените страни, но тя не представлява всички мюсюлмани в страната.
По принцип всяка мюсюлманска държава обявява самостоятелно началото на рамазана, посочва ИТАР-ТАСС. За фазата на луната следи специална ислямска комисия, съставена от влиятелни богослови. От миналата година върховният мюфтия на Саудитска Арабия шейх Абдел Азис ибн Абдала узакони установяването на точната дата на началото на рамазана с помощта на телескопи в астрономическите обсерватории. Това не облекчи задачата на комисиите, които водят спорове дали новолунието съвпада с 29-я или 30-я ден на шаабан.
Поради тези спорове от днес за мюсюлманите свещеният месец започва в Турция, Либия, в балканските страни (включително и България)  и в Азия. В продължение на 30 дни мюсюлманите се въздържат от храна, пиене на течности, секс и цигари от изгрев до залез слънце, за да пречистят тялото и душата си. След като слънцето залезе, което в някои по-големи градове се известява с топовен изстрел, започва т. нар. ифтар - обилна вечеря, която понякога продължава цяла нощ, до новата зора.
По време на рамазана богатите са длъжни да доказват своята щедрост, като раздават милостиня на бедните и като приготвят за тях ифтар направо на улицата.
В дните на рамазана се променя работното време на правителствените учреждения - работата им започва по-късно и свършва по-рано. Повечето търговски обекти отварят едва след залез слънце. Светският живот преминава "на нощен режим". По неписани правила немюсюлманите - туристи и местни християни, следват на обществени места правилата на въздържание като знак на уважение към исляма.