Награденият през 2015 г. от Росен Плевнелиев, незнайно за какви заслуги, патриарх Вартоломей I, който си извоюва да го наричат "вселенски патриарх", сащиса целия православен свят с две неприятни новини накуп.

Първата е намерението му на Бъдни вечер да връчи указа за автокефалност на Украинската църква, с което забива кама в сърцето на православието - категорични са богослови.

И втората новина е, че според базирания в Истанбул наш духовен лидер, именно българи били откраднали ръкописите, заради които е дал на съд Принстънския университет.

Вартоломей нарича, без всякакви сериозни доводи, въпросните българи "банда от 60 престъпници", още преди делото да е започнало. Преди време същият Вартоломей укори Българската православна църква, че иска да е църква-майка на македонската, и каза, че само Константинопол е църквата-майка, т.е. всички църкви смята за "свои" и еднолично ръководени от него.

"В православието обаче няма "папа"!", шегуват се богослови, макар узурпаторската политика на Вартоломей вече да буди сериозни притеснения.

С титлата "вселенски патриарх" Вартоломей се закичи през 2007 г., но и до днес юристи и богослови смятат, че тя освен противозаконна и базираща се на имперското самочувствие на някогашен Константинопол, противоречи и на църковния канон, съгласно който патриарсите са самостоятелни и равни по права един на друг - не могат да имат "духовен лидер", за какъвто претендира да е Вартоломей.

Много наши богослови по различен повод цитираха един пример - че без разрешението на българския патриарх, Вартоломей не може да служи дори в малко селце в България, ако и да се нарича "вселенски". Последният, обаче, постоянно ни назидава и се изживява като "началник" на православието, а също и като световен политик.

Каква е работата с последното набеждаване, и ако се окаже че то наистина е такова, в юридическия смисъл на думата, България не трябва ли да даде на съд "патриарха от Истанбул"?!

Вселенският патриарх Вартоломей I Константинополски е подал съдебен иск срещу Принстънския университет, с който иска оттам да му бъдат върнати ръкописи на 1000 години, за които твърди, че били откраднати от българи през 1917 г. от манастир в Северна Гърция. Българите нападнали манастира "Теотокос Ейкосифоиниза", убили монасите и откраднали древните текстове.

Не става ясно по каква причина, век след кървавото престъпление, в което сме набедени, едва сега Вартоломей се е сдобил с "доказателства", които претендира през съда.

Университетът в Принстън не признава доводите:

"Въз основа на информацията, с която разполагаме, не открихме никакво основание да се съмняваме, че ръкописите, които притежаваме, са били откраднати по време на Първата световна война или са били иззети незаконно от притежанието на патриарха", посочва в и-мейл говорителят на университета Майкъл Хочкис.

На всичкото отгоре, в прав текст отговарят на писмото на Вартоломей, че два от търсените ръкописи изобщо не са били в манастира, за който говори той, че бил нападнат и ограбен?! Не е възможно тези два ръкописа да са били откраднати от българи, или от когото и да било друг?!?

Ръкописите, които визира Вартоломей, и се намират в университета в Принстън, несъмнено са ценни реликви за целия православен свят: това са ръкописът на свети Йоан Златоуст "Коментар на Евангелието на Матей", преписан през 955 след Христа от писаря Никифор, ръкописът на Свети Йоан Лествичник "Божествена стълба", преписан през 1081 година в Константинопол от писаря Йозеф, и страници от IX век, които вероятно са били част от ръкопис на "Коментар на Евангелието на Матей".

Вартоломей, обаче, дърпа "чергата" към себе си, и заедно с адвоката си - човек на Гръцката православна църква, в писмо до Принстънския университет от 2015 г. наричат процесните вече ръкописи "неделима и незаменима част от Византийската култура". Само на едно място в писмото двамата гърци споменават плахо: "Те са и свещени писания, които все още се тачат и почитат от Източната православна църква и нейните миряни".

В Щатите явно са се видели в чудо от агресивността на претендиращия за световно лидерство над християните патриарх.

Оказва се, че под ударите му вече са попадали няколко библиотеки - "Библиотеката и музей Морган" в Ню Йорк и библиотеката на университета "Дюк". Лутеранското теологическо училище в Чикаго пък вече дори било върнало няколко ръкописа, претендирани от Вартоломей.

В момента сме изправени пред казус от национално значение: името на България вече се спряга по цялото земно кълбо с петното на "крадлива банда" и може би е време да попитаме: с какви аргументи сме назовани за такива от вселенския патриарх?! Като християни пък е редно да го попитаме, от "една църква ли сме" с патриарха, или той отговаря за друга "вселена", в която не попадаме?! И трето, аз лично не помня за какви заслуги е получил ордена "Стара планина", но питам: Не може ли да си го вземем обратно?!? - Защото "приносът" на Вартоломей, досега винаги ни е бил във вреда!