Водолаз откри изтичане на азотен тор от заседналия кораб край Камен бряг
Този нощ корабът леко се е наклонил и това и при влошаване на времето може да се обърне
Независим водолаз е взел проби от водата в близост до заседналия край "Яйлата" товарен кораб, които ще бъдат изпратени за анализ в лаборатория. Според огледа, който е направил тази сутрин, край носа на кораба вече има изтичане на азотна тор, с която плавателният съд е натоварен, предаде БНР.
Корабът "Вера Су"
- Зад засядане на кораба край "Яйлата": моряците заспали или пияни (снимки)
- Откриха пробойни в корпуса на заседналия кораб край "Яйлата"
- Плаващ кран тръгва към заседналия кораб при "Яйлата", ще изгребва товара му
- Укрепиха кораба при скалите на Камен бряг. Изтеглянето предстои (видео)
- Кап. Петров: Пропада планът с крана, заседналият до Камен бряг кораб може да се разбие при буря
Корабът, който плава под панамски флаг, заседна край местността "Яйлата" на 20 септември. Тази нощ той леко се е наклонил.
Водолазът Найден Недев е извършил независим оглед, за да направи кадри под водата на заседналия кораб. Той е взел и проби от зоната на носа на кораба, където по думите му вече има изтичане на азотна тор. Това е причината да не е успял да види пробойните в кораба.
Според него корабът може да бъде разтоварен с помощта на лодки, които да пренасят количествата азотна тор до залива "Болата". Заради прогнозите за влошаване на времето трябва да се действа незабавно, смята водолазът.
Този нощ корабът леко се е наклонил и това, по думите му е тревожно, защото може да доведе до неговото обръщане.
"Да се пълни торът в чували. Тези чували да се разтоварват на малки лодки. С тези лодки Болата е наблизо и там да се разтоварват и връщат, да се направи въжена линия", коментира водолазът.
Вчера не успяха да изтеглят плавателния съд. На място трябваше да дойде плаващ кран, който да го разтовари. В момента се работи по резервен план за решаване на проблема.
Според експерти от Института по океанология във Варна изтичането на такива торове в морето е сериозно химическо замърсяване.
Освен това те представляват пряка опасност и за рибите, защото водят до загниване на техните хриле и до смърт, особено на млади екземпляри", обясни директорът на Института по океанология към БАН във Варна доц. Николай Вълчев
Трябва да се свика спешен кризисен щаб на национално ниво, защото е въпрос на дни да стане екологична катастрофа, коментира пред БНР Борислав Сандов от Демократична България. По този въпрос той вече е говорил с двама министри.
"Бездействието, изчакването работи в ущърб и тази цъкаща екологична бомба може много скоро да избухне, особено предвид че предстои по-бурно море в утрешния ден. Местната администрация не успява да се справи с това, Морска администрация не успява да се справи с това, следователно е необходима реакция на по-високо държавническо ниво".
Днес, по време на оглед, заместник-областният управител на Добрич Здравко Здравков е предложил взривяване на рифа, което според Сандов би имало катастрофални последици: "Явно няма разбиране, че взривяване на рифа може да доведе до взривяване на кораб, който е натоварен с азотни торове".
Според Сандов има поне 4 варианта за справяне с кризата, обсъдени с еколози:
"Чрез малки плавателни съдове - лодки или салове, с които може да бъде прехвърлен товарът на малки порции към места за разтоварване. Вторият вариант е да се изгради въжено трасе - с лебедка и поставяне на въжена линия може да също да бъде разтоварен част от товара. Третият вариант е да се използват хеликоптери, които да разтоварват кораба по въздух. Четвъртият вариант е да се използват така наречените въздушни възглавници, които се поставят в ниската част на кораба, да бъде изтеглен с влекач."
Според Сандов, трябва да се извърши операцията, а после държавата да търси отговорност от собственика на кораба.
"Ясно е, че собственикът не желае да плати и това размотаване идва точно поради тази причина, в опит да прехвърли отговорността към някой друг", смята той.