Кап. Петров: Пропада планът с крана, заседналият до Камен бряг кораб може да се разбие при буря
Навигационна грешка е вероятната причина за засядането на плавателния съд
Първоначалният план заседналият кораб Vera Su край Камен бряг да бъде разтоварен с кран пропадна. Търсят се нови варианти как да се разтовари. Това каза изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация" кап. Живко Петров на брифинг пред журналисти в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, предаде БТА.
Той обясни, че собственикът на кораба е назначил представител, който заедно със застрахователите, е започнал действия за установяване на щетите и предприемане на действия за освобождаване на кораба от плитчините.
"Вместо да направи полород на ляво и да се насочи към Варна, той продължава стария си курс и се забива в скалите в местността Яйлата. Предната му част е доста повредена, тъй като се е движил с около 7 възела, или 12-13 км/час. Уведомени са държавните институции. Предните танкове в носовата част на кораба са пробити и са пълни с вода. Тяхната обща вместимост е около 550 тона вода. Освен това корабът е вдигнат на скалата, защото е заседнал със сила", посочи той.
Извършен е водолазен оглед и заснемане на дълбочините, тъй като това е район, който не се използва за корабоплаване, защото там има скали. Целта е да се види дали около кораба може да подходи друг кораб, плаващ кран или с влекач, добави кап. Петров.
Вече е предоставен цялостен план и разчет за освобождаване на кораба от плитчината. Тъй като обаче няма място да застане до него още един кораб, е било предложено част от товара да бъде разтоварен в морето. Въпреки че товарът не е опасен за морската среда, Министерството на околната среда и водите и ИА "Морска администрация" не са съгласни и смятат, че трябва да се потърсят други варианти за разтоварване на кораба.
Основният довод за отказа е, че там е защитена зона. Проблемът е, че товарът е много. Трябва около половината от товара - 1000-1500 тона, да се свали, за да се види дали корабът ще успее да изплава, отбеляза кап. Петров.
Предните части на кораба са пробити и около 550-600 тона вода има в корпуса. Като се вземе предвид, че той е заседнал върху скала, е пресметнато, че поне 1000 тона трябва да се разтоварят. Но може да се наложи и цялостно разтоварване. Затова в момента се мислят варианти с какви сили и средства да се разтовари корабът.
Опасност за екипажа няма, както и няма опасност от замърсяване, защото на кораба почти няма гориво. Капитан Петров увери, че нефтен разлив няма как да има.
Въпросът е корабът да не остане по дълго време там, защото може буря да го разбие в скалите той и да потъне.