Пуснатият пътен участък обхваща отсечките между „Ботевградско шосе“ и булевард „Лазар Михайлов“ и от Околовръстния път до пътя за Требич.

Вижте снимки >>>

Борисов изтъкна ролята на строителите за това, че са успели да приключат обекта до края на годината, за да не загубим европарите.

Проектът бе забавен с година заради претенции на собственици на имоти по трасето, но след решение на правителството първа копка бе направена през февруари тази година. През октомври премиерът призова да се работи в 24-часов режим.

„Почти никога аз не благодаря на строителите. Тук благодаря на строителната камара и на всички фирми, които ме чуха и разбраха, че това трябваше да бъде факт към 31 декември. Това е поредният провален проект на Орешарски. Абсолютно провален. 220 милиона днес щяхме да върнем в Брюксел", каза премиерът, цитиран от "Фокус".

Той разказа как се срещнал със строителните компании и им казал: „Съберете всички камиони, багери и трактори. Каквото трябва съберете и ги вкарайте на обекта”.

По думите му е имало дни, в които там са работили по 2400 машини.

"Бях им казал - не се ли справим до 31 декември и върнем 220 милиона, догодина с 220 милиона по-малко ще строите”, коментира още премиерът.

Той прогнозира, че след няколко години този пътен участък ще стане натоварен като бул. „Цариградско шосе”, посочвайки колко нови фирми и компании строят своите офиси и заводи в този участък.

"Надявам се до догодина да завършим целия този пръстен, защото той е важен. ТИР-овете, които идват от АМ „Струма”, няма да минават през Южната дъга и така трафикът ще се облекчи. Чакам да ми направят разчетите за два моста на Горубляне, за да прехвърлим транзитното движение и да няма тапи”, обясни премиерът.

„Нека да не я наричаме скоростна, да я наречем само северна, за да не ги подтикнем да дойдат и да се състезават, защото на тези 8 платна стават чудни гонки. На всички желая да посрещнат Нова година безаварийно. Не пийте ракия”, каза още Борисов.

На откриването присъстваха министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, министърът на транспорта Ивайло Московски, шефът на Агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров, столичният кмет Йорданка Фандъков.

Павлова изтъкна, че този пътен участък е изключително важен, защото съкращава движението и го прави безконфликтно в тази част на столицата.

"Преди 5 месеца бяхме тук на гола поляна. 5 месеца по-късно има 8-лентов участък, 13,5 км готови и завършени, с акт 16 и разрешение за ползване. Изпълнени са всички условия на проекта”, каза тя.

И уточни, че за пълното завършване на участъка остава още една малко - отсечка от под 3 км, последните дейности по която ще бъдат извършени в началото на следващата година.

„Само по тази тангента и само локалният трафик е 40-50 000 автомобила дневно, които ще излязат от града. Аз пожелавам единствено безаварийно шофиране. Това е прекрасна магистрала, мисля, че в страната няма друга 4-лентова във всяка посока”, посочи пък Фандъкова.

Общата дължина на Северната скоростна тангента е 16,54 км. Проектът е ЛОТ 70 от ОП „Регионално развитие“ 2007-2013 г., която се съфинансира от Европейския фонд за регионално развитие и националния бюджет.

Изпълнител е консорциум „ХПВС-ССТ“, в който участват: „Хидрострой“ АД, „Пътни строежи Велико Търново“ АД, „Пътинженерингстрой“ АД, „Пътстрой Бургас“ ЕООД и „Водстрой 98“ АД.

Инфраструктурният проект е важен за София и страната, тъй като в обекта се пресичат автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“, път I-8 Калотина - София, I-6 София – Бургас, второкласни и третокласни пътища от републиканската пътна мрежа.

Тангентата не е част от Трансевропейската транспортна мрежа, но осигурява свързаност между три европейски коридора – №IV, VIII и X. През тях се осъществява трафикът от и за Гърция, Румъния, Република Македония и Сърбия.

Отворен е и целият участък 1 на Западната дъга

Днес бе открит и целият участък 1 от Западната дъга на Околовръстното шосе на София.

"Успяхме да направим всичко в срок, включително и моста в кв. „Филиповци”, който е извън този обект. Той е почти готов и предполагам, че до месец ще бъде окончателно завършен. Когато свържем тангентата със Западна дъга 2, буквално от кв. „Враждебна” до пътен възел „Сливница” ще се стига за 15 минути, а не както до скоро за един час", изтъкна инж. Лазар Лазаров.

През октомври беше пуснато движението по участък 1 от Западната дъга на Софийския околовръстен път и стартира изграждането на участък 2  
- от моста над р. Какач до пресичането със Северната скоростна тангента. 

Вчера премиерът Бойко Борисов, министрите Лиляна Павлова и Ивайло Московски откриха обходен път на Монтана, изграден с 48,5 милиона лева от фондовете на ЕС.