По време на ефективната предупредителна стачка на железничарите, реално не са работили големи жп възли и гари като Бургас, Стара Загора, Плевен, Горна Оряховица, Варна, Шумен, Синдел, Дъбово, София Централна Гара, Ямбол, Перник и други, предаде "Фокус".

Ръководството на Централна гара е оказвало натиск върху служителите да не участват в протеста, каза председателят на железничарския синдикат към КНСБ и "Подкрепа" Петър Бунев. Той отбеляза, че за разлика от другите подобни протести през 2009 г. сега транспортният министър не е дошъл на Централна гара да се види с протестиращите.

Над 100 служители на БДЖ и НКЖИ излязоха на перона на Централна гара в София. Те издигнаха плакати с надписи "Стачка" и знамена на КНСБ. Четири влака, предназначени да отпътуват за Варна, Бургас, Червен бряг и Кюстендил останаха на коловозите, съобщи БТА.

Същият брой протестиращи се събраха и на гара Варна, предаде "Фокус". Стачните действия започнаха в 10 часа, като бе спрян един влак от Аспарухово към Шумен. Тези, които не са на смяна, участват в митинг на гара Варна. В региона още пет влака бяха спрени, докато трае протестът.
На видинската ж.п гара пък протестиращите са около 30 души.

Същевременно обаче влакът, който трябваше да бъде спрян на гара Септември и да не потегли заради едночасовия предупредителен протест на железничарите, тръгна за София след няколкоминутен престой. В 10 часа пътническият влак от Септември за София беше композиран точно навреме на първи коловоз. Беше му дадена зелена светлина и въпреки предварителните разговори с машиниста, че той няма да тръгне, след няколко минути влакът потегли. Знае се, че на жп гара Белово влакът няма да бъде задържан.

На жп гарата в Септември протестиращи бяха само около десетина души. Върху тях не е упражняван натиск. Никой не ги е заплашвал, че ще бъдат уволнени, ако излязат на стачка. Началникът на гарата Тодор Батаклиев пък заяви, че до момента няма постъпили писмени заявления до него на служители, които са решили да не работят утре.

Кюстендилската жп гара пък остана празна по време на едночасовата предупредителна стачка, след като нито един железничар не се появи на линията, за да протестира. С едночасово закъснение там ще пристигнат два влака, отпътували от София за Кюстендил.

Около 20 души се събраха на протеста на гарата в Шумен, където бързият влак от Плевен за Варна пристигна точно в 10.03 часа и престоя до 11 часа. В него пътуваха около 80 души, като те бяха разделени в мнението си за днешната стачка и причиненото неудобство. Повечето бяха солидарни с работниците, други смятаха, че преговорите трябва да се водят само на маса.

Над 130 железничари от Бургас до Карнобат стачкуваха ефективно. Спрени от движение за един час са били пътнически влак от Ямбол за Бургас, който изчаквал в Българово, пътнически влак от Бургас за Карнобат, изчакващ в Черноград и бързият влак от Бургас за София ще закъснее с 10 минути.

Днес следобед започнаха преговорите между стачкуващите и ръководството на железниците. Основните протести на железничарите са срещу 30-процентното съкращение на персонал и замразяване на заплатите до 2013 година, заложени в споразумението със Световната банка. Ако не се постигне споразумение с ръководствата на двете компании, ефективните стачни действия ще продължат  всеки ден в часовете между 8 и 16 ч.
"Стачното споразумение се състои от 10 точки, в момента сме до 7-ма. Надявам се до късните часове на днешния ден да стигнем до консенсус", каза директорът на Националната компания "Железопътна инфраструктура" Милчо Ламбрев, цитиран от БГНЕС. Той заяви, че компанията отново е декларирала, че няма да съкращава експлоатационен персонал, а само административен и обслужващ такъв. "По този въпрос вече има сближаване в отношенията ни със синдикатите", допълни Ламбрев.

Последна актуализация в 20.26 ч.