Полската правителствена подкомисия, която повторно разследва причините за катастрофата на правителствения самолет Ту-134М през 2010 г. край Смоленск, представи по време на заседание в парламента филм със своята версия на събитията, но без да привежда никакви нови данни, предаде ТАСС.

Това стана на заседание на парламентарната комисия по отбрана, свикано по настояване на опозицията, която обвинява подкомисията, че излишно харчи бюджетни средства и бави огласяването на окончателния си доклад.

В основата на показания филм е твърдението, че на борда на самолета, в който загинаха президентът Лех Качински и десетки полски военни, политици и общественици, са станали две експлозии, което членове на комисията нееднократно са заявявали и преди. Създателите на филма отбелязват, че наличието на следи от взривни вещества на борда е потвърдено от полски и британски експерти, които са изследвали образци, събрани от прокурори в Смоленск. Заключенията на двете експертизи са еднакви - намерени са остатъци от тротил, пентрит и хексоген - все материали, използвани за изготвянето на взривни вещества, са казва във филма.

"Няма съмнение, че трагедията е била предизвикана от поредица преднамерени действия [. . .] при основния ремонт на самолета "Ту-134М", при подготовката на правителствената делегация за Катин, преднамерено неправилно водене на самолета към кацане на хиляда метра преди летището от руските контролни органи, така и от аварията и взривовете", се казва във филма, предаде ТАСС.

Полският новинарски уебсайт tysol.pl (Тигодник солидарношч) привежда аргументите на членовете на подкомисията за наличието на експлозии. От една страна това е начинът на разрушаване на самолета и разпиляването на отломките, а от друга - пораженията върху хората. "Степента на наранявания на пътниците е значително по-голяма от допустимата, като при 45 на сто от жертвите е настъпила многократно фрагментиране на тялото; 74 на сто от жертвите са се оказали впоследствие без дрехи, изцяло или частично. Много тежки изгаряния са получили 47 на сто от жертвите, а повечето от тях са се намирали извън наземния пожар, даже на разстояние повече от 50 метра. У много от жертвите са установени чужди тела, забити в труповете - частици от обшивката, стъкла и даже фрагменти от стоманени лагери", се казва във филма.

След проучвания и анализ подкомисията е установила, че до такива поражения не е било възможно да се стигне само вследствие на сблъсъка на самолета със земята. "Целостта на този материал показва, че на борда на самолета трябва да е имало експлозия", заявява подкомисията, оглавявана от бившия министър на отбраната на Полша Антони Мачеревич, пише полската медия.