Натискът е бил упражнен от високопоставени чиновници, които присъствали в пилотската кабина, разкрива нова експертиза, за която съобщи днес полското радио RMF FM, цитирано от БТА.

Полският президентски самолет Ту-154М се разби край Смоленск на 10 април 2010 г. и загинаха всички на борда - държавният глава Лех Качински и още 95 полски политици, военни и общественици. Полската делегация пътуваше към мемориала Катин, за да участва в траурна церемония в памет на разстреляните там през 1940 г. полски офицери.

Според стенограма на звукозаписа от една от черните кутии, разшифрован отново от експерти, командващият ВВС генерал Анджей Блашик, който пътувал в самолета като пътник, е бил в пилотската кабина през последните минути на полета до самия трагичен край.

"Трябва докрай да се опитваме да го направим (да кацнем)", казва той 6 минути преди удара в земята, повтаряйки фраза, произнесена десет минути преди това от шефа на протокола на външното министерство, който също се намирал в пилотската кабина.

"Давай, има достатъчно място!", казал ген. Блашик на пилота на 300 метра от земята.

Пилотите напразно се опитвали да накарат да излязат от кабината лицата, които не са членове на екипажа, през последните минути от полета.

В комюнике днес военната прокуратура, отговаряща за разследването, потвърди същестуването на нова експертиза на звукозаписа, "съдържаща 40 процента дешифриран запис повече" от предишната експертиза, извършена от полицейска лаборатория.

Държавното обвинение обаче нарече разкритията на радиото неточни и предупреди да не се интерпретират извън контекста на останалите елементи от разследването, и че изтичането на вътрешна информация може да навлече наказание до 2 години затвор, допълва АФП.

Миналата седмица военната прокуратура потвърди, че според нейното становище пилотите са главните виновници за катастрофата, макар че обвини и двама руски авиодиспечери, които допринесли за нея. Прокурорите представиха експертен доклад, който потвърждава грешките, извършени от пилотите, но отново изключва друга причина за катастрофата, освен "удар със земята".

Според радиото записът е от записващо устройство от пилотската кабина, извадено от отломките скоро след катастрофата, предаде Ройтерс.

През февруари миналата година полските следователи използвали нови техники, за да разшифроват части от записа, предоставен им от руските власти, който бил с толкова лошо качество, че дотогава бил неразбираем.

Според записа екипажът бил разтревожен от съобщенията за гъста мъгла на летището, където щели да кацат, и обсъждали да се върнат обратно, но били подложени на натиск да продължат, за да не отлага президентът ангажимента си. Вниманието им било отвлечено в последните минути.

Пилотите на няколко пъти молили хората да пазят тишина или да излязат от кабината, но разговорите намекват, че лица в кабината или около нея са пиели бира, макар да няма данни самите пилоти да са консумирали алкохол.

Според записа лице в кабината или непосредствена близост пита някого: "Какво е това?", а другият отговаря: " Бира, а ти не пиеш ли?"

Две минути след това стюардеса пита някого в кабината или наблизо: "Ще пиете ли?", а лицето отговаря: " Ъ, да!"