Депутатите приеха днес споделеното пътуване да не се наказва, като одобриха промените в Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, върнат от президента Румен Радев.

Първоначалните текстове, които бяха отхвърлени с ветото, предвиждаха нерегламентиран обществен превоз на пътници да се наказва с лишаване от свобода от 2 до 5 години и моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, да се отнема в полза на държавата.

Част от отхвърлените разпоредби предвиждаха по-голямо наказание в случаите, когато деянието е извършено от две или повече лица и те са се сговорили предварително за неговото осъществяване. В тези случаи наказанието е лишаване от свобода от 5 до 10 години и с глоба от 5 до 15 хиляди лева.

Редактираните текстове предвиждат по-малко наказание, а именно лишаване от свобода от 1 до 3 години. Новото е уточнението, че превозът трябва да е извършен по занятие и с икономическа облага. Така, ако се заплати горивото при споделено пътуване, това няма да се приема като икономическа изгода. 

Също така депутатите приеха и по-малки наказания при повторно извършване на деянието - от от 2 до 5 години лишаване от свобода.

БСП подкрепи текстовете, а депутатът Георги Свиленски посочи, че управляващите са се вслушали в съветите на държавния глава и опозицията, предаде БНР.

"Тогава ви казахме, че няма как и в Наказателния кодекс, и в Закона за автомобилните превози да бъде предвидено наказание за едно и също нещо. Сега това нещо го разделяме, тоест административното наказание си е административно наказание, наказателното преследване си е наказателно преследване. Тоест не може за едно и също нещо да бъдат приложени и двете мерки. Второто нещо, за което тогава настоявахме, беше отделянето на споделеното пътуване. Нашите притеснения, че под наказателно преследване ще попаднат всички, които извършват така нареченото "споделено пътуване", именно с текста, където се определя понятието "икономическа изгода", "срещу заплащане" или "търговска дейност", сега, с оставането на съюза "или - или" вече решава този проблем", каза социалистът.

През ноември парламентът подкрепи президентското вето върху текста. В мотивите на държавния глава беше записано, че не оспорва обществената опасност от нерегламентираните превози, но смята, че не са уточнени критериите за разграничаване на това нарушение от така нареченото споделено пътуване. Така законът се върна за ново обсъждане. От мнозинството внесоха поправки. Наказанието "затвор" до 10 години за нерегламентиран превоз беше намалено на до 5 години като се добави и изискване нарушението да е извършвано системно. От бранша обаче не останаха доволни и излязоха на протест.