Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков се срещна с министрите на транспорта на Полша, Унгария, Литва и Латвия в Европейския парламент. Обсъдени бяха позициите на единомислещите държави по пакета "Мобилност 1", като румънският представител заяви, че страната му категорично ще се присъедини към групата на единомислещите и ще участва активно в преговорите по пакета.

Министрите се обединиха около позицията, че до момента по пакета се е действало прибързано, без силни аргументи и анализи. Това налага започването на нов диалог, в който трябва да вземат активно участие всички членове на ЕП от единомислещите държави, независимо от коя политическа група принадлежат.

При срещата със заместник-председателя на групата на европейските консерватори и реформисти Рафаеле Фито министър Росен Желязков бе категоричен, че приетите до момента текстове се отклоняват съществено от първоначалните си цели. Подходът в пакета е променен значително и елементите, които са добавени, ще окажат въздействие върху функционирането на автомобилния транспорт и конкурентоспособността като облагодетелстват определени държави членки за сметка на други.

"Надяваме се, че новоизбраният Европейски парламент ще бъде отворен за нашите предложения", подчерта министърът.

Росен Желязков разговаря с координатора по пакета "Мобилност 1" и член на група "Обнови Европа" на ЕП Хосе Рамон Бауса-Диас. Двамата обсъдиха спорните текстове. Министърът изтъкна опасенията на единомислещите държави, че така формулирани, текстовете ще доведат до допълнителни часове управление и натрупване на умора у водачите, което е реална предпоставка за тежки инциденти. Той припомни, че задължителното връщане на превозните средства до страните по установяване ще увеличи ненужно трафика, вредните емисии и амортизирането на пътната инфраструктура.

"Според проучване, публикувано от Европейската комисия, в ЕС липсват 400 000 безопасни и сигурни места за паркиране и почивка на водачите. Трябва да отпадне забраната за ползването на седмичната почивка в кабината, докато не бъдат изградени тези места", категоричен бе българският транспортен министър.

"Решаването на проблемите в сектора не може да стане само с налагането на забрани и ограничения. Необходим е цялостен подход, който да гарантира равни условия за всички държави членки, както и достатъчно време за адаптация на бизнеса и превозвачите", изтъкна Росен Желязков.

Темата беше обсъдена и с председателя на Групата "Идентичност и демокрация" на ЕП Марко Зани. Министърът отбеляза, че част от аргументите на единомислещите държави се споделя и от други периферни държави като Португалия и Исландия. По думите му в началото Пакетът за мобилност I беше представян като социална политика, в подкрепа на шофьорите, но сегашният вариант на текстовете, разглеждани в ЕП, води до пряка намеса в конкурентността на един огромен сектор в икономиката на ЕС.

"Не виждам нищо социално в предложението камионите да се връщат на всеки четири седмици", добави Росен Желязков.

Снимка: БТА

Длъжни сме да продължим битката за спасяването на българския транспортен бранш, коментира евородепутатът Ангел Джамбазки след срещата на министрите на транспорта на държави, засегнати от пакета "Мобилност 1", и ЕКР, която се състоя по инициатива на делегацията на ВМРО в групата на Консерваторите в Европарламента.

Още веднъж бяха утвърдени общите позиции по проблемните текстове в трите доклада съставляващи "Пакет Мобилност 1". Беше постигнато съгласие по въпроса с връщането на камиона до страната на регистрация, включването на крострейд операциите в обсега на директивата за командироването на работниците и ограниченията в каботажните превози.

Българската позиция беше ясно изразена както от министър Желязков, така и от заместник-председателя на ВМРО Ангел Джамбазки. Страните от Източна Европа трябва да търсят съюзници не само помежду си, но и сред периферните страни от Западна Европа като Испания и Ирландия.

Според Джамбазки също така е нужно и да се обясни по-ясно на гражданите на Франция, Германия и Белгия какво би означавало прокарването на Пакет "Мобилност I" за цените на стоките и услугите в техните страни.

Днешната среща беше една от стъпките към продължаването на борбата за отбрана на интересите на българските граждани работещи в сферата на транспорта и международните превози.