Росен Желязков събира подкрепа в ЕС срещу пакета "Мобилност 1"
Държавите от Източна Европа пред обединение в групата на единомислещите
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков се срещна с министрите на транспорта на Полша, Унгария, Литва и Латвия в Европейския парламент. Обсъдени бяха позициите на единомислещите държави по пакета "Мобилност 1", като румънският представител заяви, че страната му категорично ще се присъедини към групата на единомислещите и ще участва активно в преговорите по пакета.
Министрите се обединиха около позицията, че до момента по пакета се е действало прибързано, без силни аргументи и анализи. Това налага започването на нов диалог, в който трябва да вземат активно участие всички членове на ЕП от единомислещите държави, независимо от коя политическа група принадлежат.
При срещата със заместник-председателя на групата на европейските консерватори и реформисти Рафаеле Фито министър Росен Желязков бе категоричен, че приетите до момента текстове се отклоняват съществено от първоначалните си цели. Подходът в пакета е променен значително и елементите, които са добавени, ще окажат въздействие върху функционирането на автомобилния транспорт и конкурентоспособността като облагодетелстват определени държави членки за сметка на други.
"Надяваме се, че новоизбраният Европейски парламент ще бъде отворен за нашите предложения", подчерта министърът.
Росен Желязков разговаря с координатора по пакета "Мобилност 1" и член на група "Обнови Европа" на ЕП Хосе Рамон Бауса-Диас. Двамата обсъдиха спорните текстове. Министърът изтъкна опасенията на единомислещите държави, че така формулирани, текстовете ще доведат до допълнителни часове управление и натрупване на умора у водачите, което е реална предпоставка за тежки инциденти. Той припомни, че задължителното връщане на превозните средства до страните по установяване ще увеличи ненужно трафика, вредните емисии и амортизирането на пътната инфраструктура.
"Според проучване, публикувано от Европейската комисия, в ЕС липсват 400 000 безопасни и сигурни места за паркиране и почивка на водачите. Трябва да отпадне забраната за ползването на седмичната почивка в кабината, докато не бъдат изградени тези места", категоричен бе българският транспортен министър.
"Решаването на проблемите в сектора не може да стане само с налагането на забрани и ограничения. Необходим е цялостен подход, който да гарантира равни условия за всички държави членки, както и достатъчно време за адаптация на бизнеса и превозвачите", изтъкна Росен Желязков.
Темата беше обсъдена и с председателя на Групата "Идентичност и демокрация" на ЕП Марко Зани. Министърът отбеляза, че част от аргументите на единомислещите държави се споделя и от други периферни държави като Португалия и Исландия. По думите му в началото Пакетът за мобилност I беше представян като социална политика, в подкрепа на шофьорите, но сегашният вариант на текстовете, разглеждани в ЕП, води до пряка намеса в конкурентността на един огромен сектор в икономиката на ЕС.
"Не виждам нищо социално в предложението камионите да се връщат на всеки четири седмици", добави Росен Желязков.
Длъжни сме да продължим битката за спасяването на българския транспортен бранш, коментира евородепутатът Ангел Джамбазки след срещата на министрите на транспорта на държави, засегнати от пакета "Мобилност 1", и ЕКР, която се състоя по инициатива на делегацията на ВМРО в групата на Консерваторите в Европарламента.
Още веднъж бяха утвърдени общите позиции по проблемните текстове в трите доклада съставляващи "Пакет Мобилност 1". Беше постигнато съгласие по въпроса с връщането на камиона до страната на регистрация, включването на крострейд операциите в обсега на директивата за командироването на работниците и ограниченията в каботажните превози.
Българската позиция беше ясно изразена както от министър Желязков, така и от заместник-председателя на ВМРО Ангел Джамбазки. Страните от Източна Европа трябва да търсят съюзници не само помежду си, но и сред периферните страни от Западна Европа като Испания и Ирландия.
Според Джамбазки също така е нужно и да се обясни по-ясно на гражданите на Франция, Германия и Белгия какво би означавало прокарването на Пакет "Мобилност I" за цените на стоките и услугите в техните страни.
Днешната среща беше една от стъпките към продължаването на борбата за отбрана на интересите на българските граждани работещи в сферата на транспорта и международните превози.