България е получила две оферти за "заместващи платформи" на изтребителите Миг-29, съобщи президентът Румен Радев.

"Цената никак няма да се хареса на нашите народни представители", заяви държавният глава.

Той подчерта, че получените оферти са само тези, въпреки многократните му настоявания на най-високо политическо ниво към редица държави, както и след множество писма и настоявания от Министерството на отбраната.

"През месец март миналата година срещата на върха на НАТО в Брюксел аз поставих открито пред всички съюзници - на президента Байдън и на други лидери от НАТО искане за предоставяне на помощ - изтребители втора ръка, така че ние да запълним тази празнина от евентуалното спиране на експлоатация на самолетите МиГ-29 до получаване и въвеждане в оперативна експлоатация на F-16".

Той допълни, че в момента има възможност за размяна на въоръжение с някакво облекчение, но не и безплатно. Такива сделки не могат да решат въпроса с охраната на българското въздушно пространство, категоричен беше държавният глава.

Президентът даде пример със Словакия - те предоставят своите изтребители МиГ-29, получават бойни хеликоптери, което не е средство за противовъздушна отбрана и трябва да доплатят стотици милиони.

Радев призова партиите в следващият парламент да започнат да правят всичко възможно българските летци да имат съвременни изтребители.

 "Не да ги чакаме не знам вече колко години, защото партиите и парламентът трябва да изпълняват законите, които са приели, а там ясно пише в закона за отбраната и въоръжените сили, че българската армия охранява нашето въздушно пространство самостоятелно или съвместно с нашите съюзници, но не без нашите военновъздушни сили", каза президентът.

През януари Румен Радев призова да се придобият изтребители втора ръка на лизинг, докато България може да използва новозакупените самолети F-16, които се очаква да започнат да пристигат през 2025 година, а след това се изисква още около две години за усвояването им.  Министерство на отбраната поиска информация за т.нар. "заместващи" изтребители от САЩ и Израел за F-16 втора ръка, от Франция за "Мираж - 2000-5" втора ръка и от Швеция за "Грипен" (Gripen). По-късно военният министър Димитър Стоянов обясни, че темата е била обсъдена със САЩ, но перспективите не са добри. Аналогична е ситуацията и с Израел.

В момента Военновъздушните сили (ВВС) разчитат на МиГ 29, за да пазят въздушното ни пространство. Съветските изтребители обаче скоро ще бъдат приземени, след като поддръжката им става на практика невъзможна заради военната агресия на Русия срещу Украйна. Така се очертава луфт от около няколко години, в които страната ни няма да има необходимите способности да изпълнява сама задълженията си по линия на мисията "Еър полийсинг". 

През март Министерството на отбраната обяви и обществена поръчка за 6 двигателя МиГ-29 с краен срок за подаване на офертите края на април. 2023-та трябваше да бъде последната, в която МиГ-29 да се използват за въздушната охрана, но министерството допусна удължаването на ресурса им. Според обявената обществена поръчка, двигателите трябва да бъдат доставени не по-късно от 12 месеца след подписването на договора на цена от 26,4 милиона лева. Полша, на която разчитахме за такива двигатели, обяви, че ще достави свои МиГ-29 на Украйна, но не всичките си. Варшава разполага с 40 МиГ-29, но ВВС на страната използват само 29 от тези бойни машини. Останалите изтребители от години стоят в хангара, без да бъдат ремонтирани или модернизирани.