Следствените действия по инцидента с товарния кораб Вера Су, който заседна край местността Яйлата, се очаква днес да продължат на самия плавателен съд, потвърди за БТА административният ръководител на Окръжната прокуратура в Добрич Радослав Бухчев.

По думите му, ако метеорологичните условия позволят, на кораба ще се качи поне един следовател от Националната следствена служба. Катерът, който ще бъде използван за достъп до плавателния съд, не може да превози повече хора от необходимото. Разследването ще провери оповестителните системи на кораба - дали работят или не, и други факти и обстоятелства, свързани с инцидента, поясни Бухчев.

Досъдебното производство за произшествието с кораба, плаващ под панамски флаг, протича в три направления, съобщиха вече от окръжната прокуратура. Основният текст е за престъпление по транспорта - какви са причините, довели до засядането на плавателния съд в скалите край Яйлата на 20 септември. Следователите трябва да изяснят дали действията на оправомощените български органи са били адекватни, навременни и компетентни и дали не е проявено бездействие. Ще се разследва и дали има замърсяване на морската вода и нанесени щети на природата с оглед на товара на кораба - амониева селитра.

Окръжният съд в Добрич вече постанови мярка за неотклонение "задържане под стража" на капитана на кораба и на неговия втори помощник. На двамата турски граждани е повдигнато обвинение, че са допуснали корабът да заседне като са създали опасност за живота на други хора и за значително повреждане на чужд имот.

Окръжният прокурор Радослав Бухчев съобщи, че няма пречки останалите седем моряци от екипажа на Вера Су, които са настанени в хотел в Каварна, да напуснат България, когато пожелаят.

Търговският кораб Вера Су заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата, до каварненското село Камен бряг. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът е от 9 души.

На 26 септември министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев разпореди компетентните държавни структури да започнат незабавни действия за освобождаване на плавателния съд. Корабът беше укрепен, а горивото източено. Експерти от МОСВ следят за замърсяването на околната среда в района.

Екипажът напусна плавателния съд на 6 октомври по искане на капитана. Очаква се на кораба да се качи български капитан с екипаж.