Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива е готово да организира национални протести срещу влизането в сила на Закона за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход и "неговия лобистки характер". Това съобщи в Националния пресклуб на БТА Пламен Стоянов - член на Управителния съвет на сдружението, в което членуват около 100 фирми.

Законът беше приет от Народното събрание в края на юли 2018 година, но влиза в сила на 28 януари. Той изисква регистрационен режим за определени икономически дейности, по-висок капитал и финансови гаранции за търговците на горива - неизпълними, според сдружението, условия. Неговият говорител Симо Симов заяви, че новият закон ще доведе до монопол в сектора. Този монопол ще повиши цените, ще фалира стотици фирми и ще бъдат загубени поне 2000 работни места в малки бензиностанции и пунктове за пълнене на бутилки с пропан бутан, каза Симов, цитиран от БТА.

"Според предвижданите промени в Закона търговците трябва да имат капитал от 1 милион лева и гаранция от 500 000 лева, за да се регистрират и да влязат в пазара на петрол. На практика това поставя в невъзможност много от търговците да се регистрират и да влязат на пазара. От нашето сдружение сме построили своите бензиностанции в най-бедните райони, в селата, коментира Симов и даде пример. Малката селска бензиностанция ще внесе гаранция от 20 000 лева, а мощната бензиностанция също ще внесе 20 000 лева. В такъв случай няма справедливост, изтъкна говорителят на сдружението.

Това според него са бариери, които поставят бизнеса в условие да не изпълнява изискванията.

Сдружението отправя призив към президента и народните представители да предприемат действия за отмяна на закона, който те описват като антиконституционен, лобистки и корупционен.

Симов подчерта, че вместо да се бори със сивата икономика, през закона се помага на едни частни търговци за сметка на други. Сивата икономика, която се оценява на 1 милиард лева годишно, работи в сектора чрез нелегален внос или фиктивен износ, каза Симо Симов. Ние нито произвеждаме, нито изнасяме горива и няма как да сме генератор на сивата икономика, допълни той. Поискахме от агенция "Митници" данни за търговските операции на Бургаската рафинерия и видяхме че тя е изнасяла горива за Саудитска Арабия, Иран, Ирак и Катар, каза Симов като допълни, че е готов да предостави информацията и анализ върху нея на прокуратурата и на медиите. Той наблегна на това, че протестите ще бъдат "незабавни и безкрайни" в цялата страна.

Българските "жълти жилетки"

По-рано днес, по БНР, Симо Симов заяви, че "отчаяните хора са готови на всякакви действия", вече не издържат, борят се за хляба си и се готвят да затворят няколко граници. 

За първия протест сме подготвили над 1000 жълти жилетки, разкри Симов. Те ще са с надписи "Националното сдружение на търговци и превозвачи на горива" отпред и с "Лобистките закони ни убият" на гърба. "Ще облечем тези жилетки и ще поканим съмишленици - ще потърсим още хора, които да застанат до нас и да отвоюваме правата си. Може би ще инициираме едно гражданско общество", каза по-късно пред журналисти говорителят на НСТПГ.

Той увери, че протестите у нас няма да ескалират като тези във Франция с погроми и палежи, а ще бъдат мирни. Симов отбеляза, че нямат контакт с организаторите на "жълтите жилетки" във Франция, но полагат усилия, за да осъществят такъв и да ги поканят в България и да помогнат.

Полагаме усилия да докараме част от тях тук. Те да застанат до нас и да подкрепят призива ни за спиране на закона, каза по БНР Симов.

Този път сме се написали кои сме, защото очакваме провокации - някой отново да вкара в нашия протест хора, които не знаят защо са там. Протестът ни не е политически. Искаме да се обърнем към държавата, а това са хората. Искаме да кажем на хората, че не само бизнесът ще пострада, ще пострадат и потребителите, когато се наложи монопол от най-важния енергиен продукт - петрола, изтъкна Симо Симов.

Пламен Стоянов и Симо Симов (вдясно)

Снимка: БТА

Той отбеляза, че сдружението е положило много усилия "този несправедлив лобистки закон" да бъде спрян "по юридически и дипломатически път".

В крайна сметка виждаме, че институциите не реагират. Затова решихме, че ще започнем протестни действия, като излезем на улицата до пълното спиране на закона. Към днешна дата отправяме призив към държавните институции, президент, премиер, Народно събрание, омбудсман за спиране на закона и отлагането му. Ще настояваме омбудсманът Мая Манолова да внесе пред Конституционния съд този закон, коментира Симов.

Той подчерта, че единствено институцията на омбудсмана им е обърнала внимание. Очаквали са подкрепа и от президента, но не са я получили, заради което Симов е на мнение, че държавният глава работи по двоен стандарт. Безкрайно разочаровани сме от президентската институция, подчерта говорителят на сдружението.

Кой "завладява държавата"

Очевидно е, че най-големият печеливш от закона за горивата би бил едрият бизнес, големите дистрибутори на горива в България, каза пред БНР анализаторът от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров.

"Законът за горивата беше прокаран с изключително голямо мнозинство. Изглежда, че там буквално всеки депутат поотделно беше уговарян да гласува за приемането на закона. Ролята на патриотите беше изключително активна. Не е случайно, че и лицензионната дейност сега се премества в Министерството на икономиката. Има синхрон на действието, което може да говори за някакъв вид лобизъм", коментира експертът, като оприличи тези действия като "завладяване на държавата".

"Решенията в държавата и промяната на законите стават не за да се защити конкретен национален или публичен интерес, а интереса на големите компании, които са в тесни връзки с политически партии", изтъкна Владимиров.

Липсата на адекватни действия от страна на Комисията за защита на конкуренцията е основният проблем на пазара на горивата, смята анализаторът от ЦИД. Според него не се прави нищо за противодействие на доминиращо положение на пазара на горивата. "Подобни закони отклоняват вниманието от главния проблем - защо на пазара от години има един играч на едро и той успя да налага марш по-висок от средните цени в целия регион".