Има ли сила, или по-точно законодателен акт, който да спре неправомерно паркиралите на велоалеите в София? Неправилно паркираните коли върху велоалеи са ежедневие в натоварения трафик на столицата. Освен, че липсват по-сериозни глоби и санкции за шофьорите, които паркират в зелени площи, на тротоари, велоалеи, оказва се, че има непълнота в Закона за движението по пътищата, забелязана от общинския съветник Стефан Марков.

Това е причината Марков да се обърне към председателя на Народното събрание Цвета Караянчева с настояване за разяснение на правната уредба за движението, престоя и паркирането на велосипедните алеи.

В официалното си питане, адресирано до Цвета Караянчева, Стефан Марков уточнява, че в Закона за движението по пътищата престоят и паркирането са забранени на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние по-малко от 5 метра преди тях, но в този нормативен акт не е предвиден самостоятелен състав на нарушение, изразяващо се в паркирането върху велосипедна алея. В резултат от това, при прилагането на закона, съответно при констатирането на нарушенията и санкционирането на нарушителите, административните органи срещат затруднения.

"Ако паркирате върху тротоар ви глобяват, ако паркирате на пътното платно ви глобяват. Но на кое основание ви глобяват за велоалея и защо органите на КАТ отказват да глобяват шофьорите и самите КАТ паркират ненаказано върху велоалеите в София?", попита общинският съветник.

Именно това законово противоречие провокира Стефан Марков да се обърне към най-висшия законодателен орган в страната с въпрос в кой точно нормативен акт е уредена отговорността на водачи на моторни превозни средства, паркирали върху велосипедни алеи.

Като втори въпрос общинският съветник попита дали, ако е налице непълнота на закона за това нарушение, има вече внесен законопроект, с който да се преодолее тази нередност. Общинският съветник изрази надежда депутатите да приемат новите текстове, които ще помогнат да бъде преодолян този законодателен пропуск.

Освен това Стефан Марков настоява санкциите за нарушителите да се повишат, за да се предотврати тази практика да се паркира на велоалеи. Той допълни, че ако продължава така безпардонно да се нарушава забраната за паркиране върху велоалеите, без санкции, се обезсмислят усилията и парите, похарчени за изграждането им.

"Не може общината да прави велоалеи и да се старае да осигурява възможности за алтернативно предвижване и някой да паркира безнаказано на тях", категоричен бе Стефан Марков.