Българският ученик Радостин Чолаков влезе в т.нар. "топ 5" на двете класации на 40-ото издание на RSI (Research Science Institute) - лятна ученическа школа за STEM изследователи, която традиционно се провежда в Масачузетския технологичен институт. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).

Чолаков е ученик в математическата гимназия "Акад. Кирил Попов" в Пловдив.

За първи път български участник се класира едновременно в двете категории - за писмено и за устно представяне на изследователски проекти във всички STEM области, разказват от МОН.

"По време на школата работих с Хан Гуо и проф. Юн Ким по проект за квантуване на големи езикови модели", разказва Радостин. В него те изследват как могат да направят моделите като този, използван в ChatGPT, по-малки, за да бъдат използвани на повече устройства и от повече хора.

"Основната методика беше, че разглеждаме как теглата на тези модели са разпределени и на база на това ги закръгляме към по-малко на брой възможни стойности. Резултатите засега са, че успяваме да достигнем и дори да подобрим текущите най-добри методи за квантуване след като ги тествахме върху модела LLaMA-2, който "Мета" публикува едва преди две седмици", коментира Радостин Чолаков.

По думите му проектът продължава и той ще работи през годината с групата на проф. Юн, за да бъде развит той на професионално ниво.

Чолаков е един от двамата български ученици, които бяха избрани за участие в RSI'23 след специален конкурс на БАН. Той предстои да кандидатства в университет, като посочва, че ще опита да кандидатства в няколко западни учебни заведения. В кръга на неговите интереси са компютърните науки и машинното обучение.

Другият представител на България в RSI"23 - Деян Хаджи-Манич от МГ "Д-р Петър Берон" във Варна също се представи успешно. И той, и Радостин са ученици в 11 клас.

Тази година в престижната лятна школа се включиха 100 ученици от цял свят. Две са местата, запазени за представители на България. Нашите двама участници са излъчени по линия на разработките си в Ученическия институт по математика и информатика (УчИМИ) и интервю, проведено от специалисти от ИМИ-БАН, съобщават от МОН.

Школата е с продължителност шест седмици, като през първата се осъществяват предимно лекции от професори във всички дисциплини - хуманитарни науки, математика, биология, физика, химия. В останалите пет седмици основната цел на участниците е да разработят проект в своята научна област и да напишат доклад по него. Всеки има ментор от научна група в Масачузетския технологичен институт или университетите в Харвард и в Бостън, с когото да работи по своята тема. На финала учениците предават научния доклад, както и изготвят презентация, която да покажат пред останалите участници и академично жури. Пет от 100-те доклада са отличени, както и 10 от 100-те презентации получават покана да бъдат повторени пред още по-голяма публика и жури, за да се селектира т.нар. "топ 5".

В научното ръководство на учениците от RSI"23 има и български представители. Сред тях е доц. Евгения Сендова, която повече от 20 години е преподавател и ментор в този летен институт. Тя е част от журито от българска страна, което подбира двамата участници всяка година измежду най-изявените ученици по математика и информатика от цялата страна. В научното ръководство на учениците от RSI"23 е още Петър Гайдаров, а Румен Данговски е ментор на трима ученици.

В България Радостин Чолаков е работил под научното ръководство на Тодор Колев.

През 2021 г. той стана най-младият българин, попаднал в престижната класация на списание "Форбс" - "Топ 30 под 30" за водещите млади лидери, изобретатели и предприемачи на възраст до 30 години в Европа.