На 4 май се възобновяват теоретичните изпити на кандидатите за водачи на МПС, а на 11 май 2020 г. изпитите по практика. Това стана ясно след днешната среща на транспортния министър Росен Желязков с представители на преподавателите по авто-мото подготовка и с изпълнителния директор на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

До това решение се стигна след като по-рано представители на автоинструктурите предупредиха, че подготвят протести през май заради спиране на дейността им. Те твърдят, че търпят огромни загуби заради извънредното положение и че могат да преподават, ако трябва, и със защитни облекла.

На 18 май се очаква да бъде подновено и обучението на курсистите в учебните центрове, ако ситуацията позволява това, е договорено още на срещата днес.

"За да бъде рестартиран успешно процесът по обучението и изпитите на кандидатите за водачи се създават всички предпоставки за гарантиране на безопасността, както на курсистите, така и на изпитващите, и обучаващите. Работното време при провеждането на изпити за придобиване на правоспособност за управление на МПС в ИА "Автомобилна администрация" ще бъде удължено на 12 часа. Капацитетът на залите за изпит ще бъде намален, за да се спазват мерките за физическа дистанция, като след всеки изпит помещенията ще бъдат дезинфекцирани. Същите мерки за дезинфекция ще бъдат предприети и за автомобилите, които провеждат шофьорски курсове. Задължително остава и ползването на маски и ръкавици", заяви министър Росен Желязков.

Той посочи, че целта е изграждането на ефективна организация, която да позволи нормалното функциониране на тази система.

"За излизането от трудната ситуация са нужни общите усилия на администрацията и на бранша, затова оставаме в постоянен диалог, тъй като в този момент с конфликтност и противопоставяне нищо градивно няма да постигнем", категоричен бе Росен Желязков.

По-рано автоинструктурите от Варна изпратиха пакет от мерки за работа в извънредно положение до министерството на транспорта, в който представят как точно могат да се провеждат теорията и практиката при обучението на курсистите.

Има създадени платформи в интернет, чрез които може да се провежда теоретичното обучение на курсистите онлайн, каза пред радио Варна Атанас Балабанов, председател на Съюза на автоинструкторите в града и собственик на автошкола. Теоретичният изпит, обаче, няма как да се провежда в интернет. За целта и сега съществуват т.нар. бели стаи, в които има обособени кабинки. При спазване на изискуемата дистанция и ползване на защитни средства може да се провежда и изпита по теория. В тях вместо 10 човека, могат да се изпитват трима или четирима.

Няма никакъв проблем да се провежда и кормуването. В автомобила ще се качват само инструктора и курсиста, които ще носят маски и ръкавици. След всеки учебен час колата ще се дезинфекцира и ще се проветрява, преди да се качи следващият курсист, каза Балабанов.

"При нас рискът ще бъде по-малък, отколкото да карам такси - да отида на летище Варна или летище София, да хвана първия пътник и да го закарам до тях. При това без да знам той откъде идва - от Англия, Германия или Италия и дали е заразен или не.Смятам, че при нас рискът е много по-малък от заразяване, отколкото в таксиметровия бранш, без да имам нещо против тях", коментира още председателят на Съюза на автоинструкторите във Варна.

Друго предложение е практическият изпит по кормуване да се провежда само в присъствието на инспектор от Държавна автомобилна инспекция /ДАИ/, като не е необходимо в колата да присъства и обучаващия инструктор. При евентуално желание от страна на курсиста да оспори решение на инспектора, ще се ползва записът от камерите, които са в колата.