Това коментира пред bTV главен инспектор Пламен Максимов, началник сектор „Престъпления, свързани с МПС“ към СДВР.

По думите му, когато е много студено, крадците се ориентират към кражба на запалени двигатели, защото, ако колата не може да запали, ако се забавят, рискуват да бъдат видяни и заловени.

Статистиката на МВР показва спад на автокражбите в София – в сравнение с миналата година те са с около 67 броя по-малко, или 25%. През 2017 г. в столицата са били откраднати 1200 коли, което на фона на 2 млн. автомобила е нищо, каза Максимов.

Увеличение има обаче на кражбите, при които шофьорите са слезли за малко до магазин, например. Последният случай бил при леко ПТП. Най-модерният метод за кражба е т. нар. машина „кийлес“ (keyless от англ. ез. – безключов). С нея могат да се откраднат чисто нови автомобили, но засега – само определени марки и модели от по-масовите.

"Устройството се състои от две части, едната трябва да се приближи на по-малко от метър до ключа на собственика, за да прихване сигнал. Другата част е в съучастник, който в този момент получава сигнала и отключва автомобила. Някои от тези автомобили биват разглобени на части, други ги изкарват извън страната. Тези случаи не са много, но имаме данни, че е поръчана друга машина, модернизирана, която струва около 60 хил. лв. и тя ще може да пали всеки вид автомобил. Крадците влагат в такава електроника, защото възвръщаемостта е голяма – един такъв краден автомобил върви 20 – 25 хил. лв", обясни шефът на „Престъпления, свързани с МПС“.

По думите му, една група за автокражби печели годишно около 500 хил. лв. При по-редки модели, за които няма смисъл да купуват машини, крадците понякога дърпат колите с въже.

Пламен Максимов заключи, че засега полицията успява да се справи с кражбите, но се изисква още повече работа.