Това е заложено в проекта на националната програма "Достъпно и сигурно училище", публикуван за обществено обсъждане на сайта на министерството на образованието, чието утвърждаване от Министерския съвет предстои, съобщиха от ведомството, цитирани от "Дневник".

Причина за въвеждането на новия модул "Сигурност" са зачестилите случаи на физическа агресия между ученици, родители и ученици, родители и учители, проблеми с наркоразпространението в и около училищата, както и ограничените финансови възможности на държавните училища, обясняват от министерството.

Проектите може да са свързани с изграждане на система за контрол на достъпа – чрез електронни карти или физически бариери – турникети, които обаче да са съобразени с изискванията за достъпна архитектурна среда.

Министерството ще приема и проекти за изготвяне на сигнално-известителна система за охрана на сградата, паник бутон за връзка с охранителна фирма, изнесено видеонаблюдение в специализиран център на входовете, изходите, общите части на сградата, както и на прилежащите им дворове и/или спортни площадки.

За това може да се отпуснат до 30 хил. лв. с ДДС за едно проектно предложение, се уточнява в документа.

Всяко училище може да кандидатства по всички дейности по програмата, като в едномесечен срок от обнародване на Решението на МС за програмата училищата в системата на МОН трябва да представят проектните си предложения в съответния регионален инспекторат, а училища в системата на МК, ММС и МЗХ - към съответния финансиращ орган.

По програмата се финансират и проекти, които осигуряват достъпна среда на децата със специални образователни потребности. Общият брой деца и ученици със специални образователни потребности в държавните училища е 4164, от тях с физически увреждания са 486.

Проектите са за изграждане на рампи, на адаптирани санитарни възли, асансьори и подемни платформи, както и осигуряване на маршрут до достъпен вход на сграда или съоръжение.

Вчера министърът на образованието и науката Меглена Кунева разпореди на директорите на училища и на началниците на регионалните инспекторати да вземат мерки за повишаване на сигурността на учениците и учителите.

Причината са зачестилите случаи на агресивно поведение на външни лица, в т. ч. и родители, които влизат свободно в училищните дворове и сгради. Министърът  препоръчва да се изградят огради на училищните дворове там, където липсват и да се укрепят съществуващите.

Според Кунева трябва да се осигури контролиран достъп на външни лица в училищните дворове в учебно време, а в извънучебно да не се допускат изобщо. Тя очаква да се създаде рестриктивен пропускателен режим в училищата.

Министърът изисква от директорите и инспекторатите срещи с охранителните фирми, за да се вземат мерки за подобряване на дейността им.