Шефът на служба "Военна информация" трябва да е доказан професионалист и назначаването на Йордан Бакалов би довело до напрежение, заяви зам.-председателят на ГЕРБ. Така той коментира пред журналисти появилата се неофициална информация, че бившият служебен вътрешен министър е предложен за поста.

Според източници на БТА от Министерски съвет номинацията на Бакалов е станала след съгласуване с премиера Бойко Борисов.

"Моето лично мнение е, че винаги в сектора за сигурност трябва да бъдат доказани професионалисти. Смятаме, че това може да създаде малко напрежение в системата от гледна точка на това, че политик ще оглави една служба, която е изключително секретна", коментира обаче днес Цветанов, цитиран от БНР.

По-късно пред bTV той подчерта, че не е против кандидатурата на Бакалов, но смятал, че има експерти, които биха се справили по-добре. По думите му обаче, по-вероятно е предложението, дошло от военния министър Николай Ненчев, да стане факт скоро.

Мястото се освободи, след като преди дни министърът на отбраната Николай Ненчев освободи от длъжност директора на военното разузнаване Веселин Иванов. Мотивът беше, че не са успели да постигнат консенсус по важни въпроси, "особено по кадровото й развитие, където 39% от ръководния състав е назначен преди 1991 г.".

Иванов беше първият цивилен началник на службата, назначен при управлението на първото правителство на ГЕРБ с указ на президента.

Промените в службите

Промените в сектор „Сигурност”, изготвени от ГЕРБ и АБВ и принципно подкрепени от РБ и ПФ, включват устройствен законопроект и проектозакони за Национална разузнавателна служба (НРС), Национална служба за охрана (НСО) и служба "Военна информация". 

По думите на бившия вътрешен министър с промените се предвижда въвеждането на парламентарен контрол по дейността на службите за сигурност. Така всички парламентарни групи ще бъдат запознати с начина, по който се правят разходите за секретни операции и мисии, аргументира се Цветанов.

Бившият министър подчерта , че всяка спецслужба запазва своята самостоятелност и не се предвижда сливане между цивилното и военното разузнаване - НРС и "Военна информация", както настояват от РБ.

Между първо и второ четене ще направим консултации за начина, по който трябва да се управлява разузнаването по принцип, между ГЕРБ и РБ няма противоречия в тази сфера, коментира по този повод депутатът Атанас Атанасов.

"НРС ще премине на подчинение на изпълнителната власт, като това е договорено още на Консултативния съвет при президента Росен Плевнелиев 2012 г.", заяви зам.-председателят на ГЕРБ.

В пакета се запазвала балансиращата роля на президента като с негов указ и по предложение на Министерския съвет ще бъдат назначавани ръководителите на тези служби. Така щяло да има гаранции и срещу политически залитания, каза Цветанов.

Редно е и нормално да има закон за НСО, защото досега то беше държава в държавата, коментира междувременно пред журналисти в парламента председателят на ПГ на ПФ Валери Симеонов, цитиран от „Фокус“. Той уточни, че най-вероятно ще подкрепят промените, но също каза, че преди второ четене може да има промени.

Никой не знаеше с какви пари се разпорежда по какви правила се разпределят тези средства, както и какъв е съставът на НСО“, обясни той.

Според него НСО е една затворена черна кутия и причина за много пътни катастрофи, а "за тях няма закони, КАТ и полиция".
По думите на Симеонов трябва най-накрая политиците, включително и министър-председателите, да дадат пример, как законът трябва да се спазва от всички.

Симеонов изтъкна, че специалният режим на движение на автомобилите на НСО не значи, че колата трябва да кара срещу теб на пътното платно, защото това е много опасно.

Новото в Закона за НСО ще бъде кой има право на охрана. Към момента службата работи по правилник, в който е записано, че освен действащите държавници, право на охрана имат и лица от графата "други". В законопроекта тази възможност отпада. Това най-вероятно означава, че ще отпаднат гардовете, които пазят почетния председател на ДПС Ахмед Доган, съобщава OffNews.

Атанас Мерджанов от БСП обаче заяви, че ако управляващите са искали да се постъпи сериозно и да се обсъдят всички аспекти на националната сигурност, е било редно в НС да се създаде контактна група, която да направи преглед на четирите закона и тези, по които имаше пълен консенсус - Законът за Държавна агенция разузнаване и Законът за военна информация, да бъдат приети. След това може да се предприемат действия по основното преработване на Закона за НСО и особено на рамковия закон за сектора, поясни Мерджанов.