БСП поиска проверка на качеството на новопостроените през последните години магистрали и важни пътни участъци в страната. За целта днес депутати от левицата внесоха в Агенция "Пътна инфраструктура" искане за външна техническа експертиза на всички проблемни пътища в страната. Искането бе внесено от говорителя на БСП Елена Йончева, заместник-председателите на ПГ на "БСП за България" Христо Проданов, Крум Зарков, Георги Свиленски и депутати от групата.

"Внесохме искане в АПИ за независима техническа експертиза на магистралите в страната, на Околовръстното и на пътя Видин-Кулата. Ако няма от какво да се притеснява правителството, трябва да ни подкрепи", заяви Йончева пред журналисти.

Целта е да се направи независим анализ на пътищата и затова социалистите няма да се съгласят, ако АПИ възложи задачата на българска лаборатория. Йончева уточни, че се разговаря с лаборатории, които са извън България и могат да направят такава проверка.

Снимка: БТА

Инициативата е провокирана от битуването на мнение в обществото, че от строежа на пътищата се краде през обществените поръчки, като голям процент от планираните средства за строежа се връщат обратно към власт. Йончева напомни за последния доклад на държавния департамент на САЩ за България, в който се казва, че корупцията по високите етажи на властта е свързана с големи инфраструктурни проекти.

"Ако тази схема за усвояване на обществени поръчки за пътищата не бъде разкрита днес, този начин на строителство ще продължи. Смятам, че трябва да бъде спрян. Това е малка, но реална стъпка срещу системата, която убива. Видяхме какво се случи в Своге - това беше системата, която убива", допълни още Йончева.

Говорителят на БСП подчерта, че партията ще събере средства за тази проверка и няма да засегне бюджета на държавата и че БСП се ангажира с осигуряването на финансирането на експертизата.

"Смятам, че всеки българин е заинтересован истината да излезе", допълни още Йончева и подчерта, че БСП не желае АПИ да избира лабораторията.

Тя посочи още, че исканата от тях експертиза на пътищата не дискредитира българските строители, а че това е единственият начин професионалистите да бъдат защитени.

"Имаме прекрасни пътни строители, прекрасни инженери и те вероятно са принудени да правят компромиси, попадайки в определена среда, в която се дават обществените поръчки. Те са длъжни да правят компромиси, за да получат работа", допълни още Йончева.

По думите й голям процент от стойността на обществената поръчка за големи инфраструктурни проекти вместо за пътища се връща към властта.